
Klára pályáját indulásától követem, egyike annak a szűk énekesnői elitnek, akiket nagyra értékelek.
(Be kell vallani, hogy enyhén szólva túltengés van a hölgy vokalisták körében, bárcsak lenne akkora „felvevőpiac”, amilyen nincs ebben a változatlanul erősen főváros központú országban.) Már akkor felfigyeltem rá, amikor a Balázs Elemér Groupban szerepelt, és kifejezetten örültem, hogy szólókarrierbe kezdett, mert minden adottsága megvolt ehhez. Alighanem minden fontos koncertjén jelen voltam és írtam is róluk, nem is beszélve lemezeiről. Csak néhány szép emlék: a Come with Me, aztán a Chet Baker- tribute lemez (Plays Standards), aminek bemutatója éppen 10 éve volt a BJC-ben. Ugyancsak örömmel idézem fel Klára „Journey” c. lemezbemutató koncertjét 2020-ban, szintén a BJC-ben. De hogy a másik fontos színhely se maradjon ki, az Opusban is két „jelenésére” emléksze 2023-ból:: július 31-én „csak úgy”, minden apropó nélkül egy fergeteges koncert, majd október 23-án a Hajdu Klára Quartet 15 éves fennállását ünneplő jazzest.
Most is megcsodálhattuk Klára rendkívüli kapcsolatteremtő képességét. Sok-sok hazai hangszeressel és énekessel ellentétben, kedvesen, természetesen konferálja fel a számokat, sőt a lemez bemutatásának érdekében néhány mondatban a számok keletkezésének (vagy külföldi szerzők esetében a repertoárba vételének) körülményeire, a kapcsolódó érdekes információkra, műhelytitkokra is kitér.
Egyébként Klára gyakorlata szerint minden lemeze, de koncertjei is úgy épülnek fel, hogy körülbelül a repertoár fele saját szerzemény, a másik fele pedig gondosan megválogatott „hozott anyag”. Saját szerzemény ügyben nincs gond, mert Klára nemcsak kitűnő énekes, de nagyon tehetséges komponista és szövegíró is, és ez elmondható férjéről, az énekes és gitáros Szakonyi Milánról is. Emellett mindketten avatott hangszerelők, de ebben még alkalmanként nagy segítség a kvartett zongoristája, Cseke Gábor is, akit ugyancsak nem kell bemutatni kiemelkedő hangszeres tudása melletti komponista és hangszerelői kvalitásaival kapcsolatban.
Azt is érdemes elmondani, hogy Klára nem „ontja” a lemezeket, de minden albuma kimunkált, koncerteken tesztelt anyag, amelyet a kvartett tagjai is csiszolnak, cizellálnak mielőtt stúdióba mennének. Természetesen a számok többsége új, de mindig akadnak olyanok is, amelyet időközben átdolgoztak, vagy másképpen hangszereltek.
Már az első szám is megbűvölte a közönséget, mert a jazz ikonikus képviselői által is igen nagyra értékelt Joni Mitchell „Both Sides, Now” c. dalának feldolgozása Klára csodás énekével, a házaspár hangszerelésével megalapozta a remek hangulatot. (Egyébként Mitchell „Clouds” c. albumának kiemelkedő darabja ez, régi kedvencem, így aztán számomra a lehető legjobb meglepetés volt.) Ami még külföldi szerzőktől került előadásra, az a nagy afro-amerikai énekesnő, Abbey Lincoln „Throw It Away” c. dala (amit annyira szeretett, hogy a „Painted Lady” és az „A Turtle's Dream” c. albumán is szerepel), Horace Silver „Peace” c. darabja, ami most igazán fontos problémája világunknak (szövegét Bobby McFerrin írta), és Jacob Karlzon „South” c. száma a szerző hangszerelésében. Mint Klára is elmondta, a dal a svéd zongorista szerzeménye, amely Viktoria Tolstoy előadásában lett ismert (talán a szövegét is ő írta). És a név nem véletlen, a szép szőke svéd énekesnő Lev Tolsztojnak, a nagy orosz írónak (Háború és béke) ükunokája.
Klára, mint szövegíró (meg különben is) nagyon kedveli a költészetet, így nem véletlen, hogy Szabó Magda „Hinni” c. versét megzenésítette, és természetesen magyar nyelven adta elő. Itt emlékeztetném az olvasókat, hogy Klára – nagyon dicséretesen – sohasem ódzkodik a magyar nyelvű előadásoktól (ilyen pl. a Nyár c. saját szerzeménye), vonzódása a magyar népdalokhoz pedig már a „Come with Me” c. saját albumán is kiderült, amikor a „Volt nékem szeretőm” is felkerült repertoárjára. Mindez persze már jóval korábban is ismeretes volt, gondoljunk csak a BEG „Magyar népdalok” c. lemezére, ill. legutóbb Klára „Fúvom az énekem” c. albumára. A „Chess Piece” Milán szerzeménye és hangszerelése, de ő jegyzi a „Timeless”-t is, viszont a szövegíró Klára volt. Az „Over You”, az „Insanity” és a „Believe” Klára szerzeményei, bár mindegyik Milán közreműködésével született, persze az angol szövegeket Klára írta, aki – és ezt már korábbról is tudjuk – alighanem a legjobb angol nyelvű verselő itthon a jazz szférában.
Az egész előadás meseszép volt, a hangszeresek is a hazai szcéna legjobbjai, akik egyébként már évek óta a Hajdu Klára Quartet stabil szereplői. Cseke Gábor játékát már meg sem merem dicsérni, hiszen a MAO kamaraegyütteseinek legendás lemezalbumok bemutatóiról minden hónapban elismerő kritikákat írok. Soós Márton bőgőjátéka is kiemelkedő, gyönyörű sound-ja jól érvényesült az intim méretű térben, szólói elvarázsolták a közönséget. A dobos Richter Ambrus szenzitív kísérete az igény szerint visszafogott volt, de kifejezetten élvezem, ha énekest kísérő dobos fantáziadús játékot nyújt, nem pedig csak úgy szolgaian játszik (mert úgysem rám figyelnek). Ambrusról el kell mondanom, hogy egyike a legjobb és legkeresettebb dobosoknak, aki a legváltozatosabb „projektekben” és formációkban nyújt kiemelkedő teljesítményt.
Klára és Milán duettjei csodásak voltak, külön kiemelném Milán hangszeres játékát, ízléses gitárszólói nagyon színesítették, mi több feldobták az előadást. És akkor a „laudációk” sorában utoljára, de messze nem utolsósorban hadd szóljak az est főszereplőjéről. Először is minden alkalommal megcsodálom Klára színpadi ruháit, bár értenék hozzá, hogy körülírjam, de remélem, hogy a fotókról valami kiderül. Hogy mennyire igényes minden vonatkozásban, azt jól mutatja a lemezalbumainak dizájnja is. Gondosan megtervezett „körítés” jár az igényes muzsikához. És a lényeg: bársonyos, érzelemmel teli hang, biztos nyelvtudás és világos szövegmondás, ízléses, visszafogott scattelés, meggyőző színpadi jelenlét és kedves habitus.
Természetesen a közeljövőben, a lemezről is írok majd e hasábokon. Már a koncert ismeretében is melegen ajánlom mindenkinek, mert ez az a magas színvonalú zene, ami mindenki számára élvezhető. Ami pedig az „élő művészetet” illeti, az előttünk születő produkciót semmi sem pótolja vagy helyettesíti. Érdemes koncertekre járni!
A koncert műsora:
- Both Sides, Now (Joni Mitchell) (hangszerelés: Hajdu Klára, Szakonyi Milán)
- Chess Piece (Szakonyi Milán) (sz.: Szakonyi Milán)
- Throw It Away (Aminata Moseka – Abbey Lincoln)
- Hinni (Hajdu Klára – Szabó Magda) (sz.: Hajdu Klára, Szakonyi Milán)
- South (Jacob Karlzon – Per Holknekt) (sz.: Jacob Karlzon)
- Timelesss (Szakonyi Milán – Hajdu Klára) (sz.: Szakonyi Milán)
- Over You (Hajdu Klára, Szakonyi Milán – Hajdu Klára)
- Peace (Horace Silver – Bobby McFerrin) (sz.: Hajdu Klára, Cseke Gábor)
- Insanity (zene és hangszerelés: Hajdu Klára, Szakonyi Milán és Cseke Gábor)
ráadás: Believe (Hajdu Klára, Szakonyi Milán – Hajdu Klára) (h.sz.: H.K., Sz.M.)
(A „Believe” a „Journey” c. lemezen található.)
.
Közreműködtek:
Hajdu Klára ének
Szakonyi Milán ének, gitár
Cseke Gábor zongora
Soós Márton nagybőgő
Richter Ambrus dobok
Premier Kultcafé/Jazzfest Budapest, 2025. május 7.
Fotó: Kallus György,
Jazzponthu Kulturális Alapítvány (adószám: 19345684-1-43)
Pontos leírást ITT talál.