

71 éves korában elhunyt tragikus hirtelenséggel a Pernye András-díjas Kármán Sándor. A nevéhez sok minden kapcsolódik, mint a Ceglédi Dobmúzeum, ahol több évtizedes szenvedélyes gyűjtésének eredményeként jöhetett létre a 20. századi ütőhangszerek történetének bemutatója, és ahol ritkaságok is találhatók, mint Peter Erskin amerikai jazzdobos hangszerkiállítása, ahol a dobja és más hozzá kapcsolódó tárgyak is láthatók.
A pandémia miatt idén három őszi hónapra elosztva került megrendezésre az elmúlt öt évben tavasszal kezdődött GetCloser Jazz Fest. A szeptemberi nyitányon két egymást követő napon a szép hagyományokat folytatva, a jazzvilág elismert sztárjai előtt a hazai jazz fiatal generációhoz tartozó tehetségei, és a már befutott, méltán rangos díjakkal elismert művelői is közel hétszáz fős közönség előtt játszhattak. Szeptember 27-én először Karosi Júlia, majd Shai Maestro lépett fel zenekarával, másnap Dresch Mihály kvartettje után a BJC-ben is fellépett Per „Bass Viking” Mathisen és Mogyoró Kornél a vietnámi származású Nguyen Lé gitárossal és az angol Gary Husband dobossal kiegészült új formációjának bemutatkozó koncertjét láthattuk. Októberben folytatódott a fesztivál, a gitáros Jacob Bro Mark Turnerrel, Jorge Rossival, és a kevésbé ismert Thomas Morgan bőgőssel felálló kvartettjének koncertje elmaradt, így az előtte hirdetett Párniczky András Quartet fellépése is meghiúsult, viszont négy nap múlva, vasárnap újabb világsztár érkezett a MOMkult színháztermébe. Az arab-andalúz zenét a kortárs jazz harmóniáival ötvöző Anouar Brahem kvartettjével adott emlékezetes koncertet.
A Mike Stern / Bill Evans zenekar Pécsett kezdte európai turnéját, a hétfői Kodály Központban adott koncert után kedden a GetCloser szervezésében Budapestre érkezett. Október végi koncertkörútjuk pénteken Csehországban folytatódott, Prerov és Ostrava után Szlovákiában Pozsony, majd Németországban Drezda következett, végül Dániában, Horsholm városában ér véget. Az első állomások meghatározhatják az egész turné hangulatát. A tízéves jubileumát ünneplő Kodály Központból kellemes élményekkel feltöltődve távozhattak, és ez még fokozódott, mikor másnap este nyolckor meglátták a MOMkult hivatalos adatok szerint a 400 m2-es, hatszázötven ülőhelyes színháztermének alsó és felső karéját csaknem megtöltő közönséget. Mike Stern, Bill Evans, Tom Kennedy és Nicolas Viccaro a fővárosban is tomboló, két ráadást hozó sikert aratott.
„Nem számít, hol vagy, kivel játszol, mit értél el, soha ne legyél elégedett. Ha túl magabiztos vagy, akkor valami nincs rendben.”
Marcin Wasilewski a lengyel jazz élet egyik különleges figurája. Zongorista. Az 1990-es évek elején lépett a lengyel jazz színpadára. Szó sem volt berobbanásról. Ahhoz túlzottan sok ma is Lengyelországban a fiatal és rendkívül tehetséges zongorista, hogy egyetlen muzsikus teljes mértékben magára tudja irányítani a közönség figyelmét.
Ifjú jazzmuzsikusok emlékezése Armstrongra kettős jubileuma kapcsán. Természetesen Armstrong szülőhazájában is felfigyeltek arra, hogy ebben az évben emlékezünk meg a nagy jazzikon születésének 120-ik, és halálának 50-ik évfordulójáról. (Ezt mi is megtettük mind saját honlapunkon, mind pedig a Gramofon c. folyóirat nyári számában.) Nos, ebből az alkalomból készült ez a lemezalbum, amelyen ifjú New Orleans-i jazz-zenészek tisztelegnek nagy elődjük előtt.
Hofecker Dániel jazztrombitás 2008-tól három évig a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetemen tanult, majd a diploma megszerzése után tanulmányait a Kunst Universität Graz-on folytatta. Idén nyár végén megnyerte a Barga Jazz Fesztivál Big Band Zeneszerzőversenyét, majd a múlt héten Prágában harmadik helyezett lett egy másik nemzetközi zeneszerzőversenyen. Augusztus végén a hamburgi NDR Big Band felhívására hangfelvételre kapott meghívást, ahol több mint 200 jelentkező közül választották ki négy zeneszerző társával együtt.
A MagyarJazz egyik állandó tudósítója Halász Gyula, aki már nemcsak a nagykanizsai jazz eseményekről, koncertekről, hanem a zalakarosi jazz fesztiválról tájékoztatja az olvasóinkat. Úgy tudjuk, hogy gőzerővel zajlik a jövő évben 50. évébe lépő kanizsai jazz klub megalapításra szervezendő program előkészítése. Ennek apropóján tettük fel kérdéseinket a rendezvény főszervezőjéhez. Van még olyan jazz klub Magyarországon, ahol 50 éve rendszeresen szól jazz?
A korábbi gyakorlattól eltérően csak egy koncertet adott a New York-i jazzszínpad egyik legfelkapottabb trió formációja a ma már bízvást patinás jelzővel ellátható pesti jazz szentélyben. Vitathatatlanul ez a klub hozza el fővárosunkba a legnagyobb neveket és teszi ezt már mintegy másfél évtizede.
Magyarországon nem számíthat akkora visszhangra ez a lemez, mint Amerikában, mégpedig azért, mert hazánkban alig-alig ismert az alapanyag, melyből McMurray, az öblös hangú tenorszaxofonos (egyesek szerint Grover Washington Jr. avatárja) dolgozott.
Október Európa-szerte a fesztiválok hónapja, a hagyományoknak megfelelően, idén is október elején kezdődött a Bakáts téri Assisi Szent Ferenc Főplébánia évről-évre komoly kérdéseket rendteremtően rendhagyó módon felvető művészeti-közösségi fesztiválja. Az Ybl Miklós tervezte Főplébánia altemplomában immár a nyolcadik évadban várta Orbán György, a „Miatyánk Hete” fesztivál szervezője és programjainak szerkesztője lelkes segítőivel, hogy a hely adottságait kihasználva, velük együtt nézzük-hallgassuk meg, amit fontosnak, értékesnek tartanak.
A Nagy Elődök c. sorozatban Pallai Péter remélhetően közérthető szövegekkel és youtube illusztrációkkal mutatja be a jazztörténet stílusformáló szólistáit a különböző hangszereken (zongorával kezdve) a kezdetektől egészen a 70-es évekig. Olyanok is szerepelnek az összeállításokban akiket elkerült a világhír, noha megérdemelték volna. A zenei illusztrációkat a youtube-ról válogattam, hogy a legszélesebb körben hozzáférhetőek legyenek. Általában ezek a darabok a Spotify-on is fellelhetők, ha csak nem jelzem az ellenkezőjét.
Terence Blanchard az amerikai jazz olyan képviselője, aki az egyetemes zenei világ kiemelkedő képviselői közé emelkedett. New Orleans szülötte, mint a trombita annyi más világhírű művelője Armstrongtól Joe Newmanig, Wynton Marsalistól Nicholas Paytonig. Irving Shaw regényének címét kölcsönvéve az „oroszlánkölykök” egyik legkiemelkedőbb képviselője, aki még a műfaji határok átlépésében is talán a legmesszebbre jutott.
Mats Gustafsson szóló koncert szeptember 16-án az ARSO Kortárs Zenei Műhelyben.
A GetCloser szervezésében ismét több világsztárt hallhat a közönség október 19-én a MoMKultban.