![footer-logo.png](/images/demo/logos/footer-logo.png)
Csak az elhangzott repertoárt kell megnézni beszámolónk végén, és máris igazolva látszanak a bevezető sorok megállapításai, hiszen a szerzők Herbie Hancock, Ron Carter, McCoy Tyner, Chick Corea és a nálunk kevésbé ismert remek zongorista-komponista, a korán elhunyt Duke Pearson, aki muzsikusi tevékenysége mellett a Blue Note kiadó „Artist & Repertoire” menedzsere is volt. (Ezúttal éppen ő került fókuszba, mivel az előadott nyolc kompozícióból hármat jegyzett!) Gyuri tevékenységében éppen az a fantasztikus, hogy minden (sajnos elég ritkán sorra kerülő) koncertjén újabb repertoárral áll elő. Vettem a fáradságot és több mint tíz évre visszamenőleg megnéztem koncertjeinek beszámolóit és az imént említett szerzők mellett még a Blue Note stáb további olyan nagy előadóit (egyben komponistáit) találtam, mint Jackie McLean, Freddie Hubbard, Horace Silver vagy Wayne Shorter, de a modern jazz további ikonjai is megtalálhatók Tadd Damerontól és Bud Powelltől Buster Williamson és Ron Carteren át Miles Davisig és John Coltrane-ig a Pataj koncerteken előadott számok szerzőinek sorában. Ami pedig a zenekari tagokat illeti a hazai „jazzelit” legjobbjait találjuk a Pataj kvintettekben, akár trombita, szaxofon a két fúvós, akár két szaxi, de a ritmustandem is változhat, egyetlen fix pont van: Gyuri a zongoránál. (Csak néhány név a különböző koncertekből: Fekete-Kovács Kornél, Subicz Gábor, Zana Zoltán, Nagy Balázs, Oláh Péter, Pecek Lakatos Krisztián vagy Balázs Elemér.)
Jómagam 2011. szept. 20-án láttam először a – tudomásom szerint 2009-ben alapított – Pataj György Quintet játékát. Nos, azóta évente egyszer-kétszer élvezhetem ezt a hazai viszonylatban egyedülálló, de bátran állíthatom, hogy nemzetközi megmérettetésben is számottevő produkciót. Legutóbb decemberben a BJC színpadán a Harmónia Jazzműhely rendezésében játszottak. Én pedig már akkor megígértem írásomat a január 31-én az Opusban esedékes koncertjükről.
Mielőtt elfelejteném, elmondhatom, hogy az utóbbi években már kialakult egy többé-kevésbé állandó felállása a formációnak, amelyben a két fúvós: Soso Lakatos Sándor (altszaxofon) és Molnár Sándor (tenorszaxofon), a ritmustandem pedig Orbán György (nagybőgő) és Pecek Lakatos András (dobok). A zongoránál természetesen a „leader”, Pataj György, aki a repertoár „kitalálója”, a számok hangszerelője és az egész „projekt” kidolgozója. A „kivitelezés” pedig minden alkalommal olyan, amilyen a „nagy könyvben meg van írva”. Hosszú, szépen felépített, olykor szinte eksztatikusnak mondható szólók követik egymást, főként a két fúvós részéről, de Pataj Gyuri zongorajátéka is lélegzetelállító, „McCoy Tyner-es” hangzuhatagokkal. Még Kenny Kirkland hatását is vélem felfedezni játékában. (Szívesen meghallgatnék egy trió koncertjét is, ha lenne ilyen.)
Orbán Gyuri vehemens kísérete és Pecek Lakatos András kemény „Art Blakey-s” tüzes játéka is lenyűgöző volt. Természetesen a ritmustandem kevés szólózási lehetőséget kapott, de az a lüktetés, amellyel „aládúcolták” a produkciót, biztos alapot nyújtott a zenei építkezéshez. A hamisítatlan hard-bop koncert többnyire lendületes számokból épült fel, de Ron Carter „Könnycsepp” c. darabját, amelyben a zenészek megmutatták, hogy mindent tudnak: leheletfinom balladával kápráztatták el a közönséget. Aztán Duke Pearson „Jeannine” c. számától hatásosabb befejezést elképzelni sem lehetett, nem hiába az Adderley Quintet egyik nagy lemezsikere volt ez a szám.
Összefoglalva: a Pataj György Quintet ezúttal is megmutatta nekünk ennek a műfajnak és azon belül is a leginkább időtálló stílusirányzatnak minden szépségét és nagyszerűségét! Mert, mint tudjuk: „az élőzene, a jelenlétünkben születő művészet semmivel sem helyettesíthető”!!!
A koncert műsora:
I. félidő
- Minor Legacy (Duke Pearson)
- I Have a Dream (Herbie Hancock)
- Miss Bea (McCoy Tyner)
- The Sorcerer (Herbie Hancock)
II. félidő
- Windows (Chick Corea)
- Empathy (Duke Pearson)
- Teardrop (Ron Carter)
- Jeannine (Duke Pearson)
Közreműködtek:
Pataj György zongora, zenekarvezető
Soso Lakatos Sándor altszaxofon
Molnár Sándor tenorszaxofon
Orbán György nagybőgő
Pecek Lakatos András dobok
Opus Jazz Club, 2025. január 31.
Fotó: Csíkos Gábor (köszönjük a remek fotókat!)
Jazzponthu Kulturális Alapítvány (adószám: 19345684-1-43)
Pontos leírást ITT talál.