fbpx

A „Blue Note Sound” ma is hódít – A Pataj György Quintet az Opusban

2025. február 13.

Idősebb jazzrajongók azonnal tudják, hogy mire is utal a cím, de a fiatalabbak is hallották már, hogy a legendás Blue Note kifejezés nemcsak az első független, egyben jazztörténeti fontosságú lemezkiadót takarja, de szinte stílusirányzatot is képvisel: a műfaj legkiemelkedőbb, leginkább időtálló vonulatát, a hard bop legjobb előadóit, akik egyben márkás zeneszerzők is voltak.

Pataj György Quintet

Csak az elhangzott repertoárt kell megnézni beszámolónk végén, és máris igazolva látszanak a bevezető sorok megállapításai, hiszen a szerzők Herbie Hancock, Ron Carter, McCoy Tyner, Chick Corea és a nálunk kevésbé ismert remek zongorista-komponista, a korán elhunyt Duke Pearson, aki muzsikusi tevékenysége mellett a Blue Note kiadó „Artist & Repertoire” menedzsere is volt. (Ezúttal éppen ő került fókuszba, mivel az előadott nyolc kompozícióból hármat jegyzett!) Gyuri tevékenységében éppen az a fantasztikus, hogy minden (sajnos elég ritkán sorra kerülő) koncertjén újabb repertoárral áll elő. Vettem a fáradságot és több mint tíz évre visszamenőleg megnéztem koncertjeinek beszámolóit és az imént említett szerzők mellett még a Blue Note stáb további olyan nagy előadóit (egyben komponistáit) találtam, mint Jackie McLean, Freddie Hubbard, Horace Silver vagy Wayne Shorter, de a modern jazz további ikonjai is megtalálhatók Tadd Damerontól és Bud Powelltől Buster Williamson és Ron Carteren át Miles Davisig és John Coltrane-ig a Pataj koncerteken előadott számok szerzőinek sorában. Ami pedig a zenekari tagokat illeti a hazai „jazzelit” legjobbjait találjuk a Pataj kvintettekben, akár trombita, szaxofon a két fúvós, akár két szaxi, de a ritmustandem is változhat, egyetlen fix pont van: Gyuri a zongoránál. (Csak néhány név a különböző koncertekből: Fekete-Kovács Kornél, Subicz Gábor, Zana Zoltán, Nagy Balázs, Oláh Péter, Pecek Lakatos Krisztián vagy Balázs Elemér.)

Pataj György Quintet

Jómagam 2011. szept. 20-án láttam először a – tudomásom szerint 2009-ben alapított – Pataj György Quintet játékát. Nos, azóta évente egyszer-kétszer élvezhetem ezt a hazai viszonylatban egyedülálló, de bátran állíthatom, hogy nemzetközi megmérettetésben is számottevő produkciót. Legutóbb decemberben a BJC színpadán a Harmónia Jazzműhely rendezésében játszottak. Én pedig már akkor megígértem írásomat a január 31-én az Opusban esedékes koncertjükről.

Pataj György Quintet

Mielőtt elfelejteném, elmondhatom, hogy az utóbbi években már kialakult egy többé-kevésbé állandó felállása a formációnak, amelyben a két fúvós: Soso Lakatos Sándor (altszaxofon) és Molnár Sándor (tenorszaxofon), a ritmustandem pedig Orbán György (nagybőgő) és Pecek Lakatos András (dobok). A zongoránál természetesen a „leader”, Pataj György, aki a repertoár „kitalálója”, a számok hangszerelője és az egész „projekt” kidolgozója. A „kivitelezés” pedig minden alkalommal olyan, amilyen a „nagy könyvben meg van írva”. Hosszú, szépen felépített, olykor szinte eksztatikusnak mondható szólók követik egymást, főként a két fúvós részéről, de Pataj Gyuri zongorajátéka is lélegzetelállító, „McCoy Tyner-es” hangzuhatagokkal. Még Kenny Kirkland hatását is vélem felfedezni játékában. (Szívesen meghallgatnék egy trió koncertjét is, ha lenne ilyen.)

Pataj György Quintet

Pataj György Quintet

Orbán Gyuri vehemens kísérete és Pecek Lakatos András kemény „Art Blakey-s” tüzes játéka is lenyűgöző volt. Természetesen a ritmustandem kevés szólózási lehetőséget kapott, de az a lüktetés, amellyel „aládúcolták” a produkciót, biztos alapot nyújtott a zenei építkezéshez. A hamisítatlan hard-bop koncert többnyire lendületes számokból épült fel, de Ron Carter „Könnycsepp” c. darabját, amelyben a zenészek megmutatták, hogy mindent tudnak: leheletfinom balladával kápráztatták el a közönséget. Aztán Duke Pearson „Jeannine” c. számától hatásosabb befejezést elképzelni sem lehetett, nem hiába az Adderley Quintet egyik nagy lemezsikere volt ez a szám.

Összefoglalva: a Pataj György Quintet ezúttal is megmutatta nekünk ennek a műfajnak és azon belül is a leginkább időtálló stílusirányzatnak minden szépségét és nagyszerűségét! Mert, mint tudjuk: „az élőzene, a jelenlétünkben születő művészet semmivel sem helyettesíthető”!!!     

Pataj György Quintet

A koncert műsora:

I. félidő

  1. Minor Legacy   (Duke Pearson)
  2. I Have a Dream   (Herbie Hancock)
  3. Miss Bea   (McCoy Tyner)
  4. The Sorcerer   (Herbie Hancock)

II. félidő 

  1. Windows   (Chick Corea)
  2. Empathy   (Duke Pearson)
  3. Teardrop   (Ron Carter)
  4. Jeannine   (Duke Pearson)

 

Közreműködtek:

Pataj György   zongora, zenekarvezető
Soso Lakatos Sándor   altszaxofon
Molnár Sándor   tenorszaxofon
Orbán György   nagybőgő
Pecek Lakatos András   dobok

 

Opus Jazz Club,  2025. január 31.

 Fotó: Csíkos Gábor (köszönjük a remek fotókat!) 

 

 

1% Köszönjük, ha az SZJA 1%-át a Jazzponthu Kulturális Alapítvány részére ajánlja fel!
Jazzponthu Kulturális Alapítvány (adószám: 19345684-1-43)

Pontos leírást ITT talál.

 

 

Jazz koncertek - Jazz Concerts in Hungary

H K Sze Cs P Szo V
16
23
25
26
© 2019-24 MagyarJazz / Jazz.hu szakmai jazzportál, szeretett műfajunk, a JAZZ szolgálatában. All Rights Reserved. • Készítette és kiadásért felelős személy: Irk Réka • Kiadó: Jazzponthu Kulturális Alapítvány • 1122 Budapest, Maros u. 28. • Adószám: 19345684-1-43
Az alapítványnak adományt az alábbi bankszámlára köszönettel fogadjuk: 10700770-73692180-51100005