fbpx

Én és a hangszerem – Pozsár Eszter

2024. március 11.

Új sorozatot indítottunk el 2023-ban. A klubokba, fesztiválokra járó jazzt kedvelő közönség a zenészekről csak-csak tud informálódni a világhálón keresztül, de azokról a hangszerekről semmit nem tudunk általában, amin játszanak a muzsikusok. Most itt az alkalom, hogy a jazz-zenészek – minket csak ők érdekelnek – mesélhessenek egy kicsit arról a tárgyról, amivel talán egész életükben több időt töltöttek, mint embertársaikkal. Miért fontos számukra, mit kell tudni róla, mi a kiválasztás alapja. Kérésemre közérthetően, valóban nem a zenész a zenésznek, hanem a zenész a közönségének mondja el a legfontosabbakat a hangszeréről.

Pozsár Eszter - Én és a hangszerem

Elsőként a mindkét – szerkesztőségi és közönség – szavazáson a legjobbnak választott művészeket kérdeztem.

Pozsár Eszter zeneszerző, hangszerelő, fúvós hangszereken játszik, oktató és idegenvezető. Zenekarában, a Contempoban saját kompozícióit játsszák. Sok jazz-zenekarban fuvolázik, szaxofonozik. Legutóbb az egyéni világlátású, különleges zenét játszó Tzumo Gipsy Dreams állandó tagja lett. A legjobb különleges jazz-hangszeresek közé választja be a szakma és a közönség évek óta. Az oly kevés női hangszeres zenészek egyik legkiemelkedőbb képviselője. Hangszereiről kérdeztem, amiből elég széles a választék.

- Milyen márkájúak a hangszereid?

Fuvola: Sankyo Etude, ezüst fejes, H-lábas + ezüst „reform hangolódugó” arany membránnal
Szopránszaxofon: Yanagisawa S 900 – Ohls Dániel bakelit fúvóka
Bansuri: speciálisan nekem készült Indiában, mester: Ram Ashish
G - hangolású fa fuvola: készítő Gábos Barna
Altszaxofon: Selmer Mark VI, Claude Lakey jazz7* bakelit fúvóka Gruber János által tökéletesítve
Altfuvola: Trevor James Performer Series
Piccolo: Pearl PFP 165

- Miért választottad ezeket a hangszereidet? Mit tartasz fontosnak egy hangszer kiválasztásánál? Számodra mik a legfontosabb tulajdonságai egy hangszernek?

Akkor induljunk el a felsorolás szerint…

Pozsár Eszter - Én és a hangszeremA fuvolám esetében azért döntöttem a Sankyo márka mellett, mert az igényes fuvola márkák közül ennek van olyan szájrésze, ami nekem nagyon „passzol”, tehát könnyen tudok vele hangot képezni, és a hangszer mechanikája is kényelmes. A feje (az a rész, ahol belefújok a hangszerbe) ezüstből van, ami a hang minőségét befolyásolja, ez fontos volt számomra. Kis képzavarral élve a fej a hangszer lelke. Létezik teljesen ezüst testű változat is, sőt színarany, de az nagyon drága, és azt gondolom itt is majdnem minden „fejben dől el”. A teljesen nemesfém test akusztikus körülmények között nyom sokat a latba hangerőben, tehát zenekari zenészeknek, klasszikus zenét játszó szólistáknak a tiszta nemesfém fuvola ma már szinte elengedhetetlen, én pedig - jazz fuvolistaként – zömmel mikrofonba játszom, ahol a hangerő egy gombnyomás kérdése. (Természetesen nem maradhat említés nélkül, hogy azért a tónust is befolyásolja a hangszertest anyaga.) Nemrég tettem szert egy magyar fejlesztésű reform hangolódugóra. Sokat hallottam róla, de nem hittem, hogy egy hangolódugó bármit is számíthat. Persze azért ki kellett próbálnom és rájöttem mekkorát tévedtem. Ezek a három dimenziós hangoló-dugók felhangdúsabb, tisztább és tömörebb hangzást adnak a hangszernek. Nagyon sokat próbálgattam a különböző típusokat, és a számomra legszebb hangot az ezüst homokóra alakú dugó képezte arany membránnal. Precízebb intonációt és teltebb közép-lágét eredményezett. A H-lábas verzióra mindig rákérdeznek, „Minek neked az a plusz fél hang?” (a standard fuvolákon a legalsó hang C’, az enyém egy fél hanggal mélyebbet is tud, ami „csak” egy plusz hang)… Nos, képzeljük csak el, mennyi skála indul H-ról és ezáltal minden olyan skála plusz egy teljes oktávval bővül, ezen kívül ilyet csak olyan kérdez, aki nem érezte még közvetlenül, teljes testében a kis H hang rezgését fújás közben…meggyőződésem, hogy a H-lábas fuvolák másképp – szerintem szebben rezonálnak - és itt most mehetnénk ezoterikus irányba, hogy a rezgés milyen fontos, hallgatónak és játékosnak egyaránt, de nem teszem, mert az egy másik lapra tartozik…

A szopránszaxofonom, amit a két szaxofonom közül többet használok, Yanagisawa márkájú, tehát ismét a japán ipar győzött. Hangja, tisztasága, mechanikája mind befolyásoló tényező volt. Az első szoprán szaxofonom is Yanagisawa volt, majd elkezdtem kísérletezgetni, volt egy rövid időszak, amikor 3 db különböző szopránszaxofonom volt. Kipróbáltam más márkát, kétrészes, hajlított nyakú hangszert, ami kényelmes, de intonációs okokból nem felelt meg, így a jelenlegi YS 900-as modell mellett döntöttem. Itt is érvényes a fejre vonatkozó aranyszabály. Szintén magyar készítő munkáját – Ohls Dániel – bakelit fúvókáját használom. Mióta először belefújtam, nem kell semmi más. Egyesít mindent, ami nekem fontos egy fúvókában. Hang, kezelhetőség, intonáció. Más okból mentem Danihoz, sokat beszélgettünk, aztán megláttam a sok fúvókát, muszáj volt kipróbálnom, és elért a szaxofonos végzet…újabb fúvóka. Természetesen van több fúvókám, amivel más típusú hangot lehet produkálni, de mindig ehhez térek vissza. Útkereséseim során időszakosan fújok Dani fém fúvókáján, illetve egy régi, fém Otto Link 8*-os modellen.

Pozsár Eszter - Én és a hangszerem

A bansurim - indiai bambuszfuvolám - mesterhangszer és egyedileg nekem készült Indiában egy neves hangszerkészítő mester, Ram Ashish által. A kérésem az volt, hogy minél vastagabb bambuszból legyen, mert szerintem attól sokkal teltebb hangja lesz a fuvolának, és hogy lehetőség szerint (az intonációs követelményekből nem engedve) a lyukak minél közelebb legyenek egymáshoz, mert a koncert méretű bambusz fuvola nagy és nagyon messze vannak a lyukak egymáshoz képest, női kéznek nagyon nehéz rajta játszani. A kilencvenes években készült, akkor tanultam ösztöndíjasként Indiában Az még nem a mobiltelefon korszak volt… A mester Delhi külvárosában lakott. Mentünk megnézni, hogy kész van-e a megrendelt hangszerem. A felesége fogadott, mondta, hogy a mester az őserdőben van, éppen vágja a megfelelő bambuszt a fuvolámhoz…

Pozsár Eszter - Én és a hangszerem

G hangolású fa fuvola egy magyar hangszerkészítő - Gábos Barna munkája. Véletlenül akadtam rá egy ismerős által, használtan vettem. Gyönyörű, bársonyos hangja van, picit más mint a bambusz fuvoláé, ez is egy másik szín a hangzás-palettán. Nagyon szeretem, hogy természetes anyagból készült. Előnye a bambusszal szemben, hogy hangolható és könnyebb intonálni a rajta való játék közben. Tervezem más hangolású és másfajta fából készült, hasonló fuvola vásárlását. Minden "fának" más hangja van.

Pozsár Eszter - Én és a hangszerem

Az altszaxofonom a legrégebbi hangszerem, ő idősebb nálam. Francia hangszer, legendás széria, Selmer Mark VI. Nagyon szeretem a hangját, mechanikáját. Ő volt a fő hangszerem a főiskola jazztanszakának elvégzésekor. Ő biztos mindig velem marad. Az altszaxofon fúvókám egy Claude Lakey bakelit fúvóka, de a tökéletesebb intonáció érdekében itt is egy magyar mester – Gruber János – segítségét vettem igénybe, aki változtatásokat eszközölt rajta.

Pozsár Eszter - Én és a hangszerem

Az altfuvolám (angol Trevor James márka) és a piccolóm (japán Pearl márka) jó minőségű, megbízható „alap” hangszerek. Nem tudok betelni az altfuvola mély rezgésével, a piccolo pedig nagyon jó „effekt” hangszer, kiegészíti a fuvola családot. A feje grenadilfából készült. Nagyon sokfajta piccolót kipróbáltam. A számomra megfizethető modellek közül az egyszerű befúvónyílású, fából készült fejjel rendelkező modellre esett a választásom a viszonylag könnyű megszólaltathatóság és tisztaság miatt. Nagyon jó érzés, hogy a három különböző magasságú fuvola birtokában hatalmas hangterjedelemben tudok játszani, és ennyi különböző anyagú és magasságú fuvolával rengeteg hangszínt tudok előcsalni a hangszerekből.

Olyan, mintha a szivárvány szinte minden színe az enyém lenne és mindig olyan képet festhetek, amilyet csak akarok.

Pozsár Eszter - Én és a hangszerem 

- Mióta játszol rajtuk?

A legrégebben az altszaxofonomon játszom, azt a hangszer valamikor a 80-as évek második felében vettem. Nem sokkal azután lett enyém a bansuri, majd a Sankyo fuvola. Altfuvolám kb. 10 éve van. A mostani szopránszaxofonom 3 éve került hozzám, és a legfiatalabb hangszerem a piccolóm, amit 2 éve vásároltam. A speciális hangolódugó nagyon új, karácsonyra kaptam magamtól.

- Mikor cserélsz le egy hangszert másikra? Mikor veszel újat?

Cserére akkor kerül sor, ha találok valami jobbat a jelenleginél, és van rá pénzem, vagy valami miatt sérül a hangszer és nem javítható. Ha tehetem, nem cserélek, hanem veszek egy másikat. Itt jegyezném meg, hogy fúvós hangszerek esetében hatalmas szerepe van a hozzáértő hangszerjavító mestereknek, akik javítják, karbantartják a hangszereket. Én nagyon szerencsés vagyok, mert az én hangszereim őrangyala a fantasztikus Szilágyi Miklós mester. Hatalmas megnyugvás, hogy bármi baj esetén, vagy fontos felvétel előtt az ő értő kezei közül mindig tökéletes állapotban kapom vissza a hangszereimet. Rengeteg pszichológus óradíjat és szívgyógyszert megspórolt már nekem. Nagyon elszomorít, hogy a jelenlegi bambusz fuvolámat hamarosan le kell cserélnem, mert a bambuszfuvolák világában ő már matuzsálem korú, sajnos nem tart addig, ameddig mondjuk egy fém hangszer, és nem javítható, hiszen egy növény alapú cső lyukakkal. A bambusz rostok új állapotban könnyen szállítják a nedvességet, és hangszer ápolás során feltölthetők olajjal. Az én hangszerem rostjai sajnos már nem működnek megfelelően és ez hamarosan elkerülhetetlen repedéshez vezet majd. Olyan ez, mintha a legjobb barátom haldokolna. Az őt készítő mester nem elérhető az interneten, talán már nem is él, Indiába meg nem tudok könnyen kiugrani…nagy nyomozásban vagyok…

Más zenészek ajánlanak új zeneszerszámot vagy áruházakban nézel körül?

Mindenhol próbálkozom. Hangszerbolt, más zenész, használt hangszer kereskedő, gyűjtő, ismerősnél véletlenül felbukkanó hangszer. Minden érdekel. A legtöbb hangszer esetében szerelem volt első látásra, ezt az érzést keresem.

Minden hangszerem vagy tartozéka esetében, amikor kézbe vettem és megszólaltattam, azonnal tudtam és éreztem, hogy az mostantól az enyém…

 

Fotó: Sztraka Ferenc, Irk Réka, YT

 

  

 

Jazz koncertek - Jazz Concerts in Hungary

H K Sze Cs P Szo V
1
15
16
18
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
© 2019-24 MagyarJazz / Jazz.hu szakmai jazzportál, szeretett műfajunk, a JAZZ szolgálatában. All Rights Reserved. • Készítette és kiadásért felelős személy: Irk Réka • Kiadó: Jazzponthu Kulturális Alapítvány • 1122 Budapest, Maros u. 28. • Adószám: 19345684-1-43
Az alapítványnak adományt az alábbi bankszámlára köszönettel fogadjuk: 10700770-73692180-51100005