Much of the music that gets pigeonholed as „world music” nowadays has a problem: it wants to bridge the two banks, ancient and modern so much that it forgets about the water underneath. New York-based Hungarian singer Nikolett Pankovits has come forward with a brilliant new record. River seems to me about knowing where the water flows, where the banks are, and how to bridge those distant banks.
A márciusban elrendelt korlátozások enyhítése óta a BJC, az Opus, az iF, és a Jedermann után, hétfőn a Nyitott Műhelybe is visszatérhetett az élőzene. A koronavírus miatti csend a kultúra 18 éve önerőből működő Ráth György utcai bázisát is válsághelyzetbe sodorta, az alapító, egyszemélyes üzemeltető, programszervező, vendéglátós feladatokat ellátó, egyszóval mindenes Finta László ezért adakozásra kérte a törzsközönségét, és az alkalmanként idelátogatókat. Azokat, akiknek hétről-hétre fontos volt, hogy a főként a marginális kultúrába sorolt irodalmi estek, filmvetítések, koncertek, képző-, és fotóművészeti kiállítások után, még egy kicsit tovább maradva, családias légkörben megvitassák egymás közt az alkotókkal a látottakat, hallottakat, és akiknek ezek a mára kissé furcsának tűnő tevékenységek életük fontos részévé váltak.
A Szentendrei Jazztábor kísérleti jelleggel, családi "mikrotáborként" 2019 nyarán került először megrendezésre két "moderátorral" (a tábor ötletgazdájával, Neuschl Armanddal és jómagammal), valamint körülbelül 10-12 résztvevővel. A nem várt sikernek köszönhetően egy hónappal később újra megrendeztük az eseményt, és eldöntöttük, hogy a 2020-as évben egy minden szempontból fejlettebb és összetettebb tábort csinálunk. A mostani rendezvény fontos újításai a három vendégelőadó, Gyárfás István, Bartha Mátyás és Gayer Mátyás előadásai és koncertjei, valamint az alapítványi formában működő Dunarnia Inspirációs Ház társszervezőként való bekapcsolódása voltak.
Július utolsó péntekén a Blue Flamingos, egy jelenlegi és volt konzis diákokból álló zenekar adta első BJC koncertjét. Bár a Bartók konzi féléves, és év végi vizsgáin együtt is, és különböző vizsgaformációkban is játszottak már a patinás klub színpadán, és szerepeltek a koncerteket követő ingyenes „cafe jam” bulikon, de az igazi vizsga, a programban meghirdetett nagykoncert, a „fizetős közönség” előtti fellépés most adatott meg először.
Vasárnap nagyszerű hangulatban, fantasztikus produkciókkal zárult a III. Sárkányszelídítő Jazz Napok Esztergomban, ismét töretlen sikert aratva mind a közönség mind a fellépő művészek körében. A háromnapos rendezvény megvalósulását a Covid-19 okozta vírushelyzet sokáig bizonytalanságban tartotta, és bár több ötlettel is készültünk az esemény későbbi időpontra tolására, vagy akár online megtartására, de mint utóbb bebizonyosodott, jó döntés volt ragaszkodnunk az eredeti augusztus elejei időponthoz. Úgy érzem, egy ilyen hosszan tartó ’kulturális csend’ után nagy szüksége volt erre a rendezvényre a közönségnek és a művészeknek egyaránt. A családias hangulatú hétvégének ismét az esztergomi Szentgyörgymezői Olvasókör udvara és nagyterme adott otthont, mely idén újabb fejlesztéseken ment keresztül, hogy még jobban meg tudja idézni a pezsgő nyári fesztiválok hangulatát. Igényes zenei kínálatunkban továbbra is törekedtünk a legmagasabb művészi színvonal megtartása mellett a zenei sokszínűségre, nem köteleztük el magunkat a jazz egyetlen irányvonala mellett sem, törekedve arra, hogy mindenki találjon számára különösen vonzó zenei produkciót.
Aki figyeli koncertbeszámolóinkat, az emlékezhet rá, hogy július első napján nyitott az Opus Jazz Club a vírusjárvány első rohama után. Magam is jelen voltam a Borbély Műhely emlékezetes fellépésén, és Somogyvári Péter remek beszámolója írásban és képekben elmeséli az ott történteket. Nos, a hónap utolsó napján, pénteken este pedig az új dobossal bemutatkozó Hajdu Klára Quartet zárta a forró hónapot nem kevésbé forró hangulatú koncerttel.
Graz patinás művészeti egyeteme, a Kunstuniversität hallgatóiból verbuválódott multinacionális Hofecker Dániel Sextet a Magyar Jazz Szövetség 2017 novemberében rendezett Jazz Combo Versenyén első díjat nyert, a trombitán és szárnykürtön játszó zenekarvezető pedig „Fragments” című szerzeményéért a „Legjobb Kompozíció” díját is megkapta. Különdíjként meghívót kaptak a Debreceni Jazz Fesztiválra, a NarRator Records pedig CD készítési lehetőséget ajánlott fel. A zenekar felállása nem változott, a neve igen. Csütörtökön a Nexus LineUp forró pillanatait kellemes hűvösben élvezhettük a Budapest Jazz Clubban. Klimatizált nézőtér várta, a két éve a Lakatos Ablakos Dezső jazz előadó-művészeti ösztöndíjat is elnyert Hofecker Dániel vezette hattagú zenekar koncertjére érkezőket.
Erzsébetváros egyik legszebb középülete, a ma is inkább a régebbi, ERöMŰVHÁZ (Erzsébetvárosi Összevont Művelődési Központ) nevén emlegetett, a pontos címet nevében hordozó „Wesselényi17” egész évben várja a kultúra bármely területe iránt érdeklődőket. Változatos rendezvényein az irodalmi estek, tudományos és ismeretterjesztő előadások, családi és gyermekprogramok között rendszeresen fontos szerepet kap a zene. A jó időben az épület belsőudvarán, szabadtéren megtartott „Gangkoncert” sorozatba időnként a jazz is bekerül, hétfőn két tehetséges, pályája elején járó, de már számos díjat elnyert fiatal művész, Castagno Claudia és Oláh Vilmos lépett fel.
Múlt héten két egymást követő napon Elsa Valle zenekarával mindkét nemzetközi hírnevű budapesti jazzfellegvárban fellépett. A fővárosi mini turné csütörtökön a BJC-ben kezdődött és pénteken az Opus Jazz Clubban fejeződött be.
A fennállásának jelentős évfordulóit mindig méltó környezetben ünneplő Balázs Elemér Group huszadik születésnapi, és egyúttal tizedik stúdióalbumát bemutató koncertjét ezúttal a főváros, de talán Európa legszebb szabadtéri helyszínén, a Várkert Bazár Öntőház Udvarában tartotta. Aggodalomra csak az előző napok rendszeres zivatarai adhattak okot, de csütörtökre szerencsére az eső kieste magát, kitisztult az ég, és ragyogó időben, teltház előtt léphetett színpadra a zenekar.
On Wednesday, July 1st, it was my great pleasure to attend the Opus Jazz Club’s post-lockdown re-opening concert in Budapest, performed by the Mihály Borbély Quartet. This was a magnificent demonstration of musical prowess by one of Hungary’s most distinctive, well-celebrated jazz combos. But more than that, it was a joyful celebration of life bursting the bonds of confinement – an ecstatic serving forth of musical zest that got our limbs swaying and left our faces beaming.
A zártterű rendezvények tilalmának feloldása után, július elsejére meghirdette kapunyitó estjét az Opus Jazz Club, és szerda este, csaknem negyedévnyi kényszerszünet után a Mátyás utcában is beindulhatott az élet. A Borbély Műhely a még érvényben lévő biztonsági intézkedéseknek megfelelő teltház előtt lépett a klub színpadára. A szoprán- és altszaxofonon, tárogatón, basszusklarinéton, valamint különböző méretű furulyák mellett minden fújhatón játszó zenekarvezető mellett Tálas Áron zongorázott, Horváth Balázs bőgőzött és G. Szabó Hunor dobolt.
Ahogy csitult a járvány, a korlátozó intézkedések is egyre engedékenyebbek lettek, csaknem három hónap után a zártterű helyek is kinyithattak. A Budapest Jazz Club vezetősége egyből élt a lehetőséggel, és ahogy a honlapunkon szerdán megjelent interjúban Bóna László ígérte, a továbbra is érvényben lévő biztonsági intézkedéseket betartva, csütörtökön végre beindulhattak a koncertek a főváros legkedveltebb jazzklubjában. A kényszerpihenő utáni első, a nyári időszak hagyományainak megfelelően, este fél kilenckor kezdődött koncerten a Szakcsi Lakatos Róbert Trio lépett fel. A zenekarvezető zongorista mellett Orbán György bőgőzött, és az egyenesen Szlovákiából érkezett Hodek Dávid dobolt.
„Háromféle sör a csapokon, ezerféle dallam a gitáron” szlogennel hívta régi és leendő vendégeit közel 80 napos karantén után a szombaton újra megnyílhatott iF. Az ezerféle dallamot este nyolc órától nem a számítógép monitorján, vagy okostelefonon élvezhettük a világhálón, a 2007 óta működő hely hagyományainak megfelelően végre hús-vér emberek élőben játszottak, illetve játszhattak az érvényben lévő rendeletek betartásával, háttérzeneként. A háttérzene azonban az előtérbe került, köszönhetően a Juhász Gábor Trio játékának, melyben a zenekarvezető-gitáros mellett Kovács Zoltán bőgőzött, Jeszenszky György dobolt.
H | K | Sze | Cs | P | Szo | V |
---|---|---|---|---|---|---|