Múlthét pénteken pótolhatta be márciusban a korlátozások miatt elmaradt koncertjét Bencze Alma a Budapest Jazz Clubban. Ahogy az elmaradt márciusi koncertre, a Harmónia Jazzműhely ősszel újra beindult jazzpéntekjére meghirdetett eseményre is tavaly alakult kvartettjével kapott lehetőséget, melyben a fellépést megelőző napokban egy változás történt. A dobos Richter Ambrust máshová szólította a kötelesség, őt Joubert Flóra helyettesítette, a többiek viszont, a formáció zongoristája Gyárfás Péter, és bőgőse, Miskolczi Márk eljöttek, és a Bencze Alma Quartet egy remek, jó hangulatú koncertet adott.
Az idei évben a járványhelyzet kihirdetése után rengeteg koncert és fesztivál maradt el világszerte. A Nemzetközi Jazznap hazai programjait is törölni kellett. Nagykanizsán a Vörös Niki Quartet és Subicz Gábor fellépését terveztük április 30-ikára, amit most szeptember 11-én tartottunk meg. Személyes koncertélményemet az alábbiakban osztom meg a magyarjazz.hu olvasóival.
Szerda estére szokatlan módon két zenekar koncertjét hirdette a Budapest Jazz Club online programajánlója. A Balázs József Quintet és az Oláh Kálmán Quartet külön-külön is felcsigázhatja a jazzrajongók érdeklődését, de így egészen különleges élményt ígért egy estén élvezni mindkét remek formáció játékát. A koncertterembe lépve új logót fedezhettünk fel a kivetítőn, hab is került a tortára, az ajánlóban szerepeltek mellé még egy triót is kaptunk ajándékba, és mint kiderült, a szálak Dunaújvárosba vezettek.
Aligha vitatható, hogy a Hollán Ernő utcai „jazzszentélyben”az már eleve minősíti egy koncert iránti érdeklődés mértékét, hogy vannak-e asztalok a nézőtéren, vagy – a járvány ellenére – szorosan egymás mellé helyezett széksorok fogadják a gyanútlan nézősereget. Ez történt Myrtill fellépésén augusztus 25-én este kedvenc klubunkban. Nagykoncertnek azért nevezem, mert ez év januárjában egy teltházas hangversenyen Myrtill nagyjából ezzel a műsorral aratott óriási sikert a Müpa nagytermében, amiről mi is beszámoltunk honlapunkon.
Egy héten két nap is jazzt hallgathattak az érdiek és a törökbálintiak. Egy szürreális nap után kifejezetten előírnám mindenkinek, hogy menjen jazzt hallgatni, és kapcsolódjon ki a legkellemesebb módon.
Múlt hét szombaton már délután hajóra szállt a Modern Art Orchestra legénysége. A Swingin’ On The Danube fesztivál keretében augusztus 22-én egymás után két koncertet adtak a Batthyány téri Silver Line kikötőből indult Nimród fedélzetén. Mindkettő ingyenes volt, de ahogy a részletes programot ismertető előzetesünkben, és több helyütt idejében közétett műsorajánlókban olvashatták, legkésőbb augusztus 19-e éjfélig regisztrálni kellett.
Azt hiszem az idei év örökké emlékezetes lesz a világon. Járványokhoz, természeti katasztrófákhoz, helyi háborúkhoz, az erőszak tombolásához és a klímaváltozás következményeihez alkalmazkodva évtizedek óta próbálunk életstratégiákat felállítani. Ebben az évben viszont olyan globális járvány hatásaival szembesültünk, ami több mint egy nagy felkiáltójel. A társadalmak mindegyik csoportját érzékenyen érintette a koronavírus okozta járvány. A kulturális élet területén dolgozók is komoly egzisztenciális válságba kerültek. Fesztiválok, színházi előadások, koncertek és egyéb tömegeket vonzó rendezvények lehetetlenültek el. Az alábbi beszámoló – a teljesség igénye nélkül - a Nagykanizsához köthető zenészekről és koncertekről szól.
Much of the music that gets pigeonholed as „world music” nowadays has a problem: it wants to bridge the two banks, ancient and modern so much that it forgets about the water underneath. New York-based Hungarian singer Nikolett Pankovits has come forward with a brilliant new record. River seems to me about knowing where the water flows, where the banks are, and how to bridge those distant banks.
A márciusban elrendelt korlátozások enyhítése óta a BJC, az Opus, az iF, és a Jedermann után, hétfőn a Nyitott Műhelybe is visszatérhetett az élőzene. A koronavírus miatti csend a kultúra 18 éve önerőből működő Ráth György utcai bázisát is válsághelyzetbe sodorta, az alapító, egyszemélyes üzemeltető, programszervező, vendéglátós feladatokat ellátó, egyszóval mindenes Finta László ezért adakozásra kérte a törzsközönségét, és az alkalmanként idelátogatókat. Azokat, akiknek hétről-hétre fontos volt, hogy a főként a marginális kultúrába sorolt irodalmi estek, filmvetítések, koncertek, képző-, és fotóművészeti kiállítások után, még egy kicsit tovább maradva, családias légkörben megvitassák egymás közt az alkotókkal a látottakat, hallottakat, és akiknek ezek a mára kissé furcsának tűnő tevékenységek életük fontos részévé váltak.
A Szentendrei Jazztábor kísérleti jelleggel, családi "mikrotáborként" 2019 nyarán került először megrendezésre két "moderátorral" (a tábor ötletgazdájával, Neuschl Armanddal és jómagammal), valamint körülbelül 10-12 résztvevővel. A nem várt sikernek köszönhetően egy hónappal később újra megrendeztük az eseményt, és eldöntöttük, hogy a 2020-as évben egy minden szempontból fejlettebb és összetettebb tábort csinálunk. A mostani rendezvény fontos újításai a három vendégelőadó, Gyárfás István, Bartha Mátyás és Gayer Mátyás előadásai és koncertjei, valamint az alapítványi formában működő Dunarnia Inspirációs Ház társszervezőként való bekapcsolódása voltak.
Július utolsó péntekén a Blue Flamingos, egy jelenlegi és volt konzis diákokból álló zenekar adta első BJC koncertjét. Bár a Bartók konzi féléves, és év végi vizsgáin együtt is, és különböző vizsgaformációkban is játszottak már a patinás klub színpadán, és szerepeltek a koncerteket követő ingyenes „cafe jam” bulikon, de az igazi vizsga, a programban meghirdetett nagykoncert, a „fizetős közönség” előtti fellépés most adatott meg először.
Vasárnap nagyszerű hangulatban, fantasztikus produkciókkal zárult a III. Sárkányszelídítő Jazz Napok Esztergomban, ismét töretlen sikert aratva mind a közönség mind a fellépő művészek körében. A háromnapos rendezvény megvalósulását a Covid-19 okozta vírushelyzet sokáig bizonytalanságban tartotta, és bár több ötlettel is készültünk az esemény későbbi időpontra tolására, vagy akár online megtartására, de mint utóbb bebizonyosodott, jó döntés volt ragaszkodnunk az eredeti augusztus elejei időponthoz. Úgy érzem, egy ilyen hosszan tartó ’kulturális csend’ után nagy szüksége volt erre a rendezvényre a közönségnek és a művészeknek egyaránt. A családias hangulatú hétvégének ismét az esztergomi Szentgyörgymezői Olvasókör udvara és nagyterme adott otthont, mely idén újabb fejlesztéseken ment keresztül, hogy még jobban meg tudja idézni a pezsgő nyári fesztiválok hangulatát. Igényes zenei kínálatunkban továbbra is törekedtünk a legmagasabb művészi színvonal megtartása mellett a zenei sokszínűségre, nem köteleztük el magunkat a jazz egyetlen irányvonala mellett sem, törekedve arra, hogy mindenki találjon számára különösen vonzó zenei produkciót.
Aki figyeli koncertbeszámolóinkat, az emlékezhet rá, hogy július első napján nyitott az Opus Jazz Club a vírusjárvány első rohama után. Magam is jelen voltam a Borbély Műhely emlékezetes fellépésén, és Somogyvári Péter remek beszámolója írásban és képekben elmeséli az ott történteket. Nos, a hónap utolsó napján, pénteken este pedig az új dobossal bemutatkozó Hajdu Klára Quartet zárta a forró hónapot nem kevésbé forró hangulatú koncerttel.
Graz patinás művészeti egyeteme, a Kunstuniversität hallgatóiból verbuválódott multinacionális Hofecker Dániel Sextet a Magyar Jazz Szövetség 2017 novemberében rendezett Jazz Combo Versenyén első díjat nyert, a trombitán és szárnykürtön játszó zenekarvezető pedig „Fragments” című szerzeményéért a „Legjobb Kompozíció” díját is megkapta. Különdíjként meghívót kaptak a Debreceni Jazz Fesztiválra, a NarRator Records pedig CD készítési lehetőséget ajánlott fel. A zenekar felállása nem változott, a neve igen. Csütörtökön a Nexus LineUp forró pillanatait kellemes hűvösben élvezhettük a Budapest Jazz Clubban. Klimatizált nézőtér várta, a két éve a Lakatos Ablakos Dezső jazz előadó-művészeti ösztöndíjat is elnyert Hofecker Dániel vezette hattagú zenekar koncertjére érkezőket.