András neve az évek során egybefonódott az általa vezetett, és csaknem negyedszázada fennálló Nigun (jiddis szó, jelentése: dal szavak nélkül) együttessel, amely a közép-európai zsidó népzene és a jazz ötvözésének unikális szerepét vállalta magára. András és társai mindig is az anyanyelvűség természetességével építették be a népzenei elemeket (jazz)művészetükbe. A jobb híján klezjazznek is aposztrofált irányvonal az improvizatív kortárs zenei irányba elmozdulva fejlődött tovább. Aztán Párniczky Quartet néven 2016-ban egy csokorra való Bartók-mű feldolgozására vállalkoztak, amelyet két évvel később „Bartók Electrified” címmel nagy feltűnést keltő lemez formájában rögzítettek a BMC Records számára. De, hogy milyen óriási hatással bír a nagy magyar géniusz András művészetére, sőt – zenetörténeti vonatkozású kutatómunkájára is – azt jól mutatja, hogy „Csak tiszta forrásból – Bartók Béla zenéjének továbbélése a jazzben” címmel DLA-disszertációt nyújtott be és védett meg „summa cum laude” minősítéssel a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetemen. (Magam is jelen voltam az eseményen.)
András nem ontja a felvételeket, minden rögzített munkája koncerteken érlelt produkció. Múlt pénteken az új Párniczky Quartet Mikrotheosz c. albumának bemutató koncertjén vehettünk részt, amely jelenleg még fizikai hanghordozón nem érhető el, de remélhetően ez is bekövetkezik a közeljövőben. Ahogyan már említettem, ez a felállás András megítélése szerint is egy új formáció. Társai a varázslatban: az altszaxofonon és kromatikus tárogatón játszó Bede Péter (1981) és a remek ritmustandem tagjai, Ajtai Péter (1986) nagybőgőn és Szabó Sipos Ágoston (1989) a doboknál. A korábbi felálláshoz képest mindössze annyi a különbség – már ami a személyeket illeti – hogy Baló István helyére a négyesfogat legfiatalabb tagja, Szabó Sipos Ágoston került. Mégis a dolog nem ilyen egyszerű, nyilvánvalóan egy új koncepció érvényesül. Erről a zenekarvezető így nyilatkozott még 2022 kora ősszel, a doktori cím megszerzését követően: „Programunkban három műfaj – a modern kamarajazz, a kortárs- és a népzene elemei egyenértékűen összeérnek. Nem átdolgozásokban, hanem saját kompozíciókban. …. Nem tematikus együttes lesz tematikus kompozíciókkal, hanem EURÓPAI JAZZ, amit magyar jazz-zenészek szólaltatnak meg… . Azt hiszem, az új zenekarral sokkal szabadabban fogok tudni alkotni és ebből következően mélyebben improvizálni.” Mit tehet hozzá ehhez e sorok írója? Mindez fényesen megvalósult mind az új lemezen, mind pedig az azt bemutató koncerten!
A Párniczky formációk által játszott darabok címei olykor némi magyarázatra szorulnak. Ezért már az album címét is meg kell világítanunk. A nagy filozófus és esztéta, Hamvas Béla szerint az ember nem „mikrokozmosz” (azaz kis világ), hanem „mikrotheosz” (kis Isten). Ez arra a hittételre emlékeztet, amely szerint az embert Isten a saját képmására teremtette…
Ahogyan András az idézett interjúban is említette szándékát saját kompozíciók előadására, elmondhatjuk, hogy ez egy igazi szerzői lemez, hiszen két Bartók feldolgozást leszámítva minden számot a zenekarvezető jegyez. Mondanom sem kell, hogy óriási hatással volt a szerzeményekre a tradicionális jiddis, klezmer zene, és emellett a Kárpát-medence és a Balkán sokrétű zenei palettája (magyar, erdélyi román vagy moldvai népzene) erre utalnak a címekben a hora, doina, nigun vagy moldávos szavak. Alighanem érdekes lehet olvasóink számára, hogy pl. az Angoli nigun eredetije Bartók által 1918-ban a békési Vésztőn gyűjtött – egy Angoli Borbála nevű „megesett” lány tragikus halálát elbeszélő – népballada.
Ha valamelyik hazai együttessel rokoníthatóak Párniczky András különböző formációi, akkor az a Dresch Quartet, ill. a Dresch Vonós Quartet, nem véletlen hát, hogy hősünk kedvenc hallgatnivalói között is szerepelnek… De azok sorában, akik döntő hatással vannak művészetére, aligha megkerülhetőek még a nagy amerikai mesterek közül Miles Davis és John Coltrane, és a kiemelkedő gitárosok Jim Hall-tól Bill Frisellen át Kurt Rosenwinkelig. Nem is említve az amerikai jazz szcéna Andráshoz hasonló olyan ikonikus figuráit, mint pl. John Zorn. De örömmel olvastam kedvencei között a néhai Fodor Sándor „Neti” mezőségi hegedűs nevét is! András tehát bárkitől szívesen tanul, de makacs következetességgel az európai jazz mellett kötelezte el magát és ezt az utat járja immáron évtizedek óta, ahogyan erről az idézett interjúrészletben is beszélt.
A koncerten minden – a lemezen is szereplő – számot meghallgathattuk. Ezúttal is csak azt mondhatom, hogy az élő zene, a jelenlét varázsát semmi sem helyettesíti, már csak a terjedelmesebb improvizációk miatt sem. András briliáns gitárjátékára Bede Péter remek tárogató- és altszaxofon szólói feleltek, a szám karakterének megfelelően váltogatva hangszerét. Ajtai Péter szenvedélyes (mondhatni vehemens) bőgőjátékát már más formációkban is megcsodáltam (Mingus, Mingus, Mingus), de a csapat „Benjáminja” is remek választásnak bizonyült szenzitív dobjátékával. Minden számról írhatnék valami érdekeset, de amellett, hogy a lendületes Jewbop zenéje is nagyon megnyerte tetszésemet, a szellemes cím is levett a lábamról, mivel Dresch Misinek van egy Hungarian Bebop c. szerzeménye, amire blikkfangos válasz a Jewbop (azaz a „zsidó bop”).
Összefoglalva: meggyőződésem, hogy a koncert résztvevői nem véletlenül tévedtek be az Opusba, hanem azért, hogy a Párniczky Quartet unikális produkcióját élvezhessék, amely hagyományőrző és modern, népzenei ihletettségű jazz, nem a kommersz felé hajló divatos klezmer, hanem a tiszta forrásból táplálkozó érzelmek és zenei gondolatok megjelenítésére vállalkozó művészet! Őszinte érdeklődéssel várjuk a folytatást!
MIKROTHEOSZ (lemez) Fonó Records
- Grin Hora (Párniczky András) /grin = mosolygós/
- Beteg asszony (Trad./Párniczky András)
- Jewbop (Párniczky András)
- Andrew’s nigun (Párniczky András)
- Alátevés (Bartók Béla/Párniczky András)
- Chupeh nigun (Párniczky András)
- Angoli nigun (Párniczky András)
- Zenekari doina (Párniczky András)
- Moldávos (Párniczky András)
- Nagy szekundok (Bartók Béla/ Párniczky András)
- Máramarosi nigun (Párniczky András)
Közreműködők:
Párniczky András gitár
Bede Péter altszaxofon és kromatikus tárogató
Ajtai Péter nagybőgő
Szabó Sipos Ágoston dob
Opus Jazz Club, 2024. április 12.
Fotó: Csíkos Gábor (köszönjük a remek fotókat!)