Mint azt Fekete-Kovács Kornél bevezetőben elmondta, a kerek évforduló adta az apropóját annak, hogy a közel másfél évtizeddel ezelőtt a Frankfurti Rádió nagyzenekarának Porgy & Bess feldolgozását adaptálják, annál is inkább, mert annak is Lakatos Tóni volt a szólistája. Tóni nemzetközi rangját mi sem mutatja jobban, minthogy eredetileg nem másnak, mint Michael Breckernek szánták a főszerepet, de váratlan halála után nem volt kétség, hogy csakis Tóni helyettesítheti. (Az újabb feldolgozás jelentőségét növeli, hogy a komplett zenei anyagot 1958-ban a nagy tekintélyű Columbia kiadónál Miles Davis és a 18 tagú Gil Evans Orchestra játszotta lemezre. A hangszereléseket a zenekarvezető készítette.)
A nagy amerikai zeneköltő mindmáig a nemzetközi zenei világ egyik legismertebb és legkedveltebb figurája. Érdekes, hogy – amennyiben mindenáron kategóriákban gondolkodunk, akkor elmondhatjuk, hogy őt az ún. „komoly zene” hívei és a jazzbarátok egyaránt respektálják már kerek száz éve. Mi több a Porgy & Bess a két zenei világ határán helyezkedik el és ennek megfelelően számos előadása ismeretes, még film is készült belőle Sidney Poitier (Porgy), Dorothy Dandridge (Bess) és Sammy Davis Jr. (Sporting Life) főszereplésével. A story elmesélésétől most eltekintünk, de azt elmondjuk, hogy a zenemű betétdalainak túlnyomó többsége a legkedveltebb jazz standardek közé sorolandó, mindenekelőtt a Summertime. De az I Loves You, Porgy (a helytelen ragozás a feketék „tájszólása”), az It Ain’t Necessarily So, vagy az I Got Plenty of Nothing számtalan jazznagyság repertoárján szerepel mind a mai napig! (Utóbbi a feketék szlengje szerinti formában, mint I Got Plenty o’ Nuttin’ címmel is ismert.)
De miben is áll a Gershwin opera nagyszerűsége? Egy – helyileg a déli államokhoz kötődő – autonóm afro-amerikai kultúra megjelenítése a tőle élesen elütő euro-amerikai zenei világ művészi eszköztárával. Tudni kell azt is, hogy Gershwin vette a fáradtságot, hogy az etnikai hitelesség érdekében Dél-Karolinában tanulmányozza a feketék zenéjét és ragaszkodott a színes énekesekhez, fehérek csak a prózai részekben szólaltak meg. (És mindez a 30-as években történt!) A zeneműben tehát a folklorisztikus elemek (a spirituálé, a gospel, a country blues), valamint a jazz és az amerikai szórakoztatóipar zenei elemei keverednek a „klasszikus” opera műfaj kritériumaival. De ezek adják az alkotás egyedülálló voltát, amely meghódította a világot.
Az aktuális budapesti koncert apropója Gershwin születésének 125. évfordulója volt. Ezt a MAO úgy kívánta emlékezetessé tenni, hogy a Frankfurti Rádió Big Bandjének másfél évtizede kiadott dupla CD-jét kívánták „rekonstruálni” a két főszereplő: a szólista Tony Lakatos és a hangszerelő/művészeti vezető, Jörg Achim Keller részvételével. Az előkészületek rendben zajlottak, sőt a próba is megtörtént Budapesten két nappal az előadás előtt. Kellernek azonban vissza kellett utaznia, mivel még fontos elfoglaltsága volt a próba és az előadás közötti napon. Kedden azonban nem érkezett meg, átszállási késedelmek következtében. Szerencsére a MAO vezetője, Fekete-Kovács Kornél oly’ mértékben ismerte a partitúrát és az egész zenei anyagot, valamint óriási rutinja van a nagylélegzetű művek színpadra állításában (Csajkovszkij Diótörő szvitjétől a MAO tagok többtételes zeneműveinek tolmácsolásáig stb.), hogy vállalta az előadás vezénylését.
Tony Lakatos „főszereplésével” a csaknem húsz rövidebb-hosszabb tételből felépülő zenemű óriási élményt jelentett. Mint ismeretes, 1958-ban a Gil Evans nagyzenekar Miles Davis-szel a szólista szerepkörben adta elő a művet, amely ebben a változatban is világsikert aratott. Az akkori technikai lehetőségek korlátai nem tették lehetővé csak egy nagylemeznyi (LP) zenei anyag, azaz kb. 45 perc közreadását, míg a két CD éppen a dupláját hozta. Természetesen a koncert legalább kétszer 50 perc volt.
Nem szükséges bizonygatnom, bármilyen szentségtörésnek is tűnhet, hogy Keller hangszerelései teljesen egyenrangúak a Gil Evans-féle feldolgozással. Pontosan fél évszázad telt el, és azért a zenei világ sem állt meg. Természetesen nem lehet az almát a körtével összevetni, de a mai hangvétel sokkal dinamikusabb, korszerűbb. Persze ehhez kell egy Tony Lakatos is. Ennek az írásnak nem tiszte Lakatos Tóni laudációja, de az ő „szóvivői” funkciója és a MAO világszínvonalú játéka, valamint az említett remek hangszerelések felejthetetlen élményt nyújtottak. Tóni telt, öblös tenor-szólama, a pianókban is intenzív tónusa, valamint elképesztő virtuozitása (a hangszerelt részekben és az improvizációkban egyaránt) ezúttal is bizonyította, hogy a legnagyobbak között van a helye. Játéka az ösztönös és a tudatos muzikalitás egységének iskolapéldája, nem sok zenész birtokolja ezt ilyen természetes módon.
A remek produkciót a svájci születésű Jörg Achim Keller hangszerelte big bandre és tenorszaxofon szólóra. A nyitánytól a fináléig az egész opera zenéjét rendkívül ötletes, kifejező, jó értelemben vett hatásos jazzátiratok formájában dolgozta fel. Ezeket a 18 tagú zenekar a tőlük megszokott magas színvonalon adta elő, döccenés nélkül kísérték a szólistát, a tagok némelyike rövid szólóra is kapott lehetőséget. Két számban még Fekete-Kovács Kornél is használta szárnykürtjét a karmesteri pulpituson. Papp Mátyás harsonaszólóit, Subicz Gábor trombitajátékát, Elek Pista és a további négy nádfúvós játékát említeném még, ugyanis zenei értelemben annyira színes volt a hangzás (az arranzsőr jóvoltából), hogy ők váltóhangszereikkel nem kevesebb, mint tizenhét instrumentumot használtak. (Fuvolák, klarinétok, basszusklarinétok, egy-egy személynél is kétféle szaxofon stb.)
Nem akarok bombasztikus jelzőket használni a remek koncert további méltatására, elég annyit hozzátennem, hogy számomra ez volt az „év jazzkoncertje”. De itt sem hagyhatom ki az olvasók arra történő biztatását, hogy az élő zenei élmény a leghatékonyabb műélvezet, amit semmivel sem lehet pótolni és/vagy helyettesíteni!
A komplett műsor:
1. félidő
- Introduction
- Jazzbo Brown Blues
- Summertime
- A Woman Is A Sometime Thing
- Here Comes De Honey Man
- The Killing
- Gone, Gone, Gone
- My Man’s Gone Now
- It Ain’t Necessarily So
2. félidő
- Opening Act II. and Fugue
- I Got Plenty o’ Nuttin’
- The Buzzard Song
- Bess, You Is My Woman
- What You Want wid Bess?
- It Take A Long Pull To Get There
- Oh, Doctor Jesus
- I Loves You, Porgy
- There’s A Boat Dat’s Leavin’ Soon For New York
- Oh, Bess, Oh Where’s My Bess?
A Porgy & Bess bemutató közreműködő művészei:
Fekete-Kovács Kornél szárnykürt, művészeti vezető, karmester
Szólista: Tony Lakatos tenorszaxofon
Szaxofonkórus: Ávéd János, Bacsó Péter, Bajusznács Mihály, Cserta Balázs, Elek István
Trombitások: Bukovinszki Balázs, Gráf Ádám, Subicz Gábor, Szalóky Balázs
Harsonások: Barbinek Gábor, Csáthy Miklós, Kasza Nándor, Papp Mátyás
Cseke Gábor zongora, Komjáti Áron gitár, Barcza-Horváth József bőgő, Csízi László dobok
Hangszerelések: Jörg Achim Keller
BMC, 2023. szeptember 26.
Fotó: Stépán Virág (köszönjük a fantasztikus képeket)