Kakukktojásként jöjjön most egy férfi jazz-zenész, aki hölgyek között dolgozik több zenekarában is, talán jobban látja ezt a férfiak uralta világot. Köszönöm, hogy kötélnek állt, miután kolléganői ajánlották, őt mindenképpen érdemes meghallgatni ezzel a témával kapcsolatban.
Nagy János, a Nagy János Trió és a Free Style Chamber Orchestra Erkel-díjas vezetője, zongorista, zeneszerző. A triójában egy női dobos, a nemrég ebben a témában kifaggatott Joubert Flóra foglal helyet, a 15 tagú FSCO-ban pedig Flórán kívül az ugyancsak megkérdezett Pozsár Eszter fuvolista-szaxofonos, Gordon Teodra klarinétos, Kézdy Luca hegedűs, Haraszti Krisztina brácsás, Pribay Valéria csellós szerepelnek.
- Irk Réka / Jazz.hu: Első kérdésem nem lehet más, mint hogyan lehet egy női dobos a triódban, helyesebben mindkét zenekarodban? Még ha olyan jó is (az meg nem is lehet vitás, hogy a legcsinosabb jazzdobos), mint Joubert Flóra, miért pont mellette döntöttél? Kérdezte ezt már más is?
- Nagy János: Még ha olyan jó is… Miért kérdés ez akkor? Ez a válasz, mert jó. Azért hívunk el egy zenészt a zenekarunkba, mert jó. A különbség az, ki mit tart jónak, fontosnak egy muzsikusban. Ez alapján választjuk meg partnereinket a színpadon. A csinosság pont nem szempont. A szép hang, a tökéletes ráhangolódás a zenei folyamatokra, a maximális figyelem, a közös hullámhossz és még sorolhatnám, mindez viszont szempont. Sokféleképpen lehet kommunikálni a zenében, a trióban erre Flóra a megfelelő partner. Az FSCO-ban ha úgy nézzük két dobos van, Berdisz Tamás és Flóra. A műsor nagy részében Tomi ül a doboknál, vannak dalok, amiben Flóra. Fantasztikusnak és nagyon megtisztelőnek tartom, hogy elfogadják ezt az elképzelésemet, zenei koncepciómat. Visszatérve a kérdésedre, igen, ezt mindig megkérdezik.
- Irk Réka / Jazz.hu: Szerinted mi az oka, hogy annyi tehetséges női muzsikus elhagyja a pályát? Csak az anyaság és a létbiztonság kérdése vezethet oda, hogy a koncerteknek hátat fordítanak?
- Nagy János: Gondolod, hogy arányaiban több tehetséges női muzsikus hagyja ott a pályát? Biztos vannak erre felmérések, én nem vagyok képben ezzel kapcsolatban. Nekem diákként és tanárként is inkább az egyetemre volt, illetve van rálátásom. Kevesebb női hangszeres van a jazz világában, ez tény, de arányaiban talán nem hagyják többen abba. Ha most fel kellene sorolnom neveket, sok férfi jutna eszembe, de lány (hangszeres) nem sok. A muzsikus lét soha nem volt egy biztos szakma, a jazz-zenészség még kevésbé. Ez elbizonytalanít sokakat. Az anyaságról a nők tudnak nyilatkozni. Azt látom, azok a női muzsikusok, akik elhivatottak, ők ezt nagyon szépen össze tudják egyeztetni. Azt hiszem így van ez más foglalkozásnál is.
- IR / Jazz.hu: Miután a tizenöttagú zenekarodnak majdnem a fele női zenész, ez felveti a kérdést, vajon miért nincs más nagy tagú zenekarban, big bandekben egyetlen női jazz-zenész sem? Van tipped?
- NJ: Erről a big bandek vezetőit kellene megkérdezni. Szempont ez egyáltalán? Erre ők tudják a választ. A zenekar hangszerösszetétele is különböző. Az FSCO vonósiból és fafúvókból áll, egy big bandben a rezek vannak többségben. Más, kisebb zenekarban találkoztam már olyannal, hogy ajánlottam női muzsikust, mert jó ( :-) ) és mondták, nőt nem. Zenei érv nem volt. Majd hívtak sokkal gyengébb férfi zenészt. Én meg kiléptem. Hívtak volna jobbat. De ez sem arról szólt, hogy fiú vagy lány muzsikus jött.
- IR / Jazz.hu: Ami feltűnő, hogy a konzisok között még sok lány zenész van, ráadásul ügyesek is, jól improvizálnak, aztán eltűnnek a szemünk elől. Tanár is vagy a sok más zenei munkád mellett. Hogyan látod a helyzetet a fiataloknál?
- NJ: “ …ráadásul ügyesek is.” :-) Önkéntelenül tele vagyunk előítélettel. Én is. Ne haragudj! Hogyan látom a helyzetet a fiataloknál? Vannak tehetséges fiatalok, nálam a két kiemelkedően jó zongorista pont lány. Majd az évek eldöntik, pályán maradnak-e. Tavaly szeptembertől újra tanítok alapfokon is, nem csak zongorát, csoportos improvizációt is olyan növendékeknek, akik klasszikus zenét tanulnak. Fantasztikus mennyi jó lelkű, ügyes, tehetséges fiatal van. Nagy öröm velük dolgozni hétről hétre. Persze ehhez kellenek az olyan jó iskolák, jó vezetőkkel, mint a pomázi Teleki-Wattay Művészeti Iskola vagy a budafoki Nádasdy. A táborunkban, amit idén tizenharmadik alkalommal rendeztünk meg, szintén sok ügyes fiatal látogatott meg. Amire nagyon büszke vagyok, ezen a nyáron 18 zongorista növendék jelentkezett. A fele lány, csak hogy a témához kapcsolódjak.
- IR / Jazz.hu: Esetleg van ötleted arra, miként lehetne az arányokat növelni, a zenekari tagok számát, illetve csökkenteni a pálya elhagyok számát illetően? Mit mondanál a lányodnak, mi kell ahhoz, hogy valaki ezen a pályán maradjon?
- NJ: Miért kellene növelni az arányokat, a női tagok számát illetően egy zenekarban? Ez miért lenne cél? Hol van ebben a zenei szempont? Az FSCO-ban nem azért sok a női muzsikus, mert ez valaha is célom lett volna. Azokat a zenészeket kerestem, akiknek a zenei hozzáállása, játéka tetszik, megragad. Amikor játszanak, az mindig csodálattal tölt el, már az első hang, ahogyan megszólal a hangszer. A végeredmény így alakult. Ez alapján hívtam el mindenkit. Hallottam valahol és megragadott a játéka. Ha csak zenei szempontokat mérlegelünk, lehet, már attól javul az arány. Ha javul az arány, értelemszerűen több munkája lesz a női zenészeknek, kevesebben hagyják el a pályát. Legalábbis az én egyszerű gondolkodásommal így látom ezt a kérdést.
- IR / Jazz.hu: Vannak olyan női jazz-zenészek, akiket kifejezetten sajnálsz, hogy már nem koncerteznek, mert lett volna helyük a férfiak között? A hosszú évek tapasztalatai alapján, mivel tudják gazdagítani a női zenészek egy zenekar munkáját?
- NJ: Egy olyan női zenész van, akit végtelenül sajnálok, Balog Mari, trombitás. Szívem szakad meg, csak a gondolatra is. Mivel tudják gazdagítani a zenekar munkáját? A női mivoltukból fakadó másságukkal.
- IR / Jazz.hu: Még egy kérdés. Szerinted igaz az, amit Jenna Bailey megállapított, hogy a nőkkel szemben kettős elvárás van a jazzben: játsszanak úgy, mint egy férfi, és még szépek is legyenek?
- NJ: Ez a mai világban már nem releváns, szerintem. A férfiaktól is elvárás, hogy jól nézzenek ki, a képi világ gyakran hangsúlyosabb, mint a zenei. Úgy látom, a fiatal generáció kifejezetten nem szereti, ha egy női zenész külsejére tesz valaki megjegyzést. Persze lehet, hogy ez az egész egy felszínes peace magatartás és a valóság más.
- IR / Jazz.hu: Hadd kérdezzelek, arról, hogy miként lehet megoldani azt, amikor a női jazz-zenész szülési szabadságra megy? Flórának augusztusban született meg a kislánya, de egy zenekar élete nem állhat meg. Biztos van terved, mi lesz a trióddal, amíg vissza tud állni?
- NJ: Szeptember 20-án Gödöllőn játszottunk a trióval, itt már vissza állt az együttesbe. Azt a 3-4 koncertet, amin nem tudott ott lenni, dob nélkül játszottuk le, nem hívtam másik dobost.
- IR / Jazz.hu: Kicsit hadd kérdezzelek a tavaszi terveidről. Márciusban már találkozhatnak veled workshopon, amiről mi is hírt adtunk. Elevenítsük fel egy kicsit.
- NJ: Az újonnan megjelent Applikációmat promózom.
Március elsején a Makovics Dénes Szextettel, 4-én a László Attila Fusion Circussal játszunk a Budapest Jazz Clubban.
Március 3-án Szirtes Edina Mókussal adunk egy improvizációs workshopot a Magyar Zene Házában. (Interjú erről a programról: https://jazz.hu/hirarchivum/1956)
Március 22-én Pozsár Eszterrel adunk egy lemezbemutató koncertet Pomázon, a Teleki-Wattay napokon.
- Irk Réka / Jazz.hu: Köszönöm, hogy ezekre az egyáltalán nem egyszerű, de annál fontosabb kérdésekre válaszoltál, és nem is kellett nagyon nyaggatnom miatta!
Fotó: Irk Réka