Egy nagyon várt esemény valósult meg a Fesztivál Színházban október 26-án este, amely az ECM gondozásban készült, Once Around the Room c. album bemutató koncertje volt. A lemez a jazztörténet egyik legnagyobb dobosa, Paul Motian (1931-2011) születésének 90. évfordulójára készült, erre utal a borítón lévő (A Tribute to Paul Motian) felirat is, de a vírusjárvány miatt a koncertkörútra csak most került sor.
Hétfőn este az Erkel Színházban elkezdődött az őszi Jazzfest Budapest, és négy napon át az ország legnagyobb, 1819 ülőhelyes nézőterének közönsége előtt játszhatnak a jazz csillagai. Elsőként az 1984-ben a Modern Drummer Hall of Fame, a dobos hírességek csarnokába választott, 2005-ben a Berklee Zeneművészeti tiszteletbeli doktori fokozatával elismert, a legjobb kortárs instrumentális album kategóriában 2017-ben Grammy-díj jelölést, majd a következő évben már a díjat is elnyerő Steve Gadd lépett fel zenekarával, és a fesztiválnyitó egyben az első állomása volt a 78 éves dobos legenda kilenc várost érintő európai turnéjának is.
November első napjai, a Mindenszentek ünnepe az összes üdvözült lélek emléknapja, majd a katolikus egyház ünnepnapjából fokozatosan felekezetektől független, az elhunytakról való megemlékezés napjává vált halottak napja, két bensőséges ünnep. Sokan gyertyát, mécsest gyújtanak elhunyt szeretteik emlékére, felkeresik a temetőkben hozzátartozóik sírját, és nálunk ezt a 19. század elejétől meghonosodott szokást nemcsak a katolikusok vették át.
Hébe-hóba ugyan előfordult a múltban is, hogy elsősorban a hölgy énekesek programján fel-feltűnt egy-egy „vocalese” produkció, de arra sohasem volt példa, hogy egy teljes program ennek jegyében zajlott volna le. Kanizsa Gina ennek a vokális irányzatnak a legkiválóbb hazai művelője, aki ilyen műsorokkal már többször kápráztatta el a közönséget.
Valami véget ért, egy folyamat megszakadt.
Különleges csemegének ígérkezett az este: ritkán hallunk vibrafont hazai jazz-színpadon (sajnos), nem beszélve arról, hogy nem kisebb muzsikus állt mögé, mint Holló Aurél, aki a világhírű Amadinda együttes tagja immár bő három évtizede.
15. születésnapját ünnepelte 2023. október 10-én a Háló Egyesület jazzklubja a belvárosi Semmelweis utca 4. sz. alatt. A klubot Deseő Csaba jazz-hegedűművész és Schön György, a Háló egyik vezetője alapították. Csaba művészeti vezető és tanácsadó, Gyuri pedig szervező, házigazda. Az elmúlt 15 év óta mindketten önkéntesként, lelkesedéből vezetik szervezik a klubot, folyamatosan, havonta általában egy alkalommal.
A hagyományoknak megfelelően a Budapest Jazz Clubban találkozhattak a bor és jazzkedvelők múlt csütörtökön, az évek során népszerűvé vált Glass of Jazz sorozat 17. estjén. Az idei utolsó, az italok ismertetésével egybekötött kóstoló is már este hattól elkezdődött, a koncertteremben pedig szintén a szokásos időpontban, nyolctól szólt a jazz. Ezúttal a LUKÁCS ESZTER JAZZ CORE mutatta be a Hunnia Records gondozásában márciusban megjelent „So Nice” című albumát.
A Tisztelt Olvasók egy része bizonyára tapasztalta, hogy a BJC nézőtere első soraiban általában asztalok vannak, kivéve, ha teltház ígérkezik. Ezúttal az asztalok helyén is székek voltak, láthatóan igyekeztek annyit elhelyezni, amennyi csak befért. A klub közönsége tapasztalataim szerint csalhatatlanul tudja (vagy megérzi) milyen előadókat nem szabad kihagyni – most sem volt ez másként. A Paul Booth és Oláh Krisztián Quartet és vendégeik fellépése egy ilyen este lett.
Nem mindennapi élményben volt részük azoknak, akik zsúfolásig megtöltötték a népszerű jazzklubot ezen a nyarat idéző októberi estén. Forró volt a légkör mind fizikailag, mind pedig átvitt értelemben is. Tommy Vig és barátai okozták a „szombati esti lázat” a Ráday utcában.
A Magyar Jazz Napját tartották múlt vasárnap a Magyar Zene Házában. Hat zenekar kapott lehetőséget a Magyar Jazz Szövetségtől, hogy részt vegyen az ünnepségen. Hogy miért ez a címe a beszámolónak, majd a cikk végén kiderül.
Idén október második vasárnapjára tűzték ki a Magyar Jazz Napját. A Magyar Jazz Szövetség és a Magyar Zene Háza közös rendezésében koradélutántól estig hat zenekar lépett színpadra, a 2020-ban Bartók Béla Konzervatórium és a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem egykori és jelenlegi hallgatói alapította Symbiosis 5-től a fennállásának 60. évfordulóját ünneplő Stúdió 11-ig, valamelyest felvázolva a hazai jazzélet sokszínűségét. A zenekaroknak háromnegyedóra játékidő jutott, és ahogy az elmúlt 15 évben, az ünnepi koncertsorozaton ezúttal is sor került a Magyar Jazz Szövetség díjainak átadására.
Az olyan „nagyfogyasztó” jazzrajongók, mint e sorok írója már több, mint hat éve zarándokolnak el minden hónap második keddjén az Opus Jazz Clubba, egy olyan koncert kedvéért, amikor a „Legendás jazzalbumok” sorozat keretében a műfaj történetének legkiemelkedőbb lemezeit „rekonstruálja” a MAO-nak az eredeti felállás szerinti kisegyüttese.
Aki valamennyire is figyelemmel kíséri írásaimat, az megállapíthatta, hogy az Elek kvartett 2015. január 15-ei bemutatkozó koncertje óta számos fellépésükről tudósítottam, mert ez a formáció egyike az általam leginkább kedvelt zenekaroknak.