Budaörsön a G-Major Jazzterasz egy árnyas utca udvarhelyiségében leledzik. Szabad ég alatt, részben egy diófa alatt zenélnek és élvezik a zenét, akik eljönnek. Nem voltunk sokan, mert nemigen reklámozták az eseményt és a helyszín sem annyira megközelíthető a fővárosiak számára. Egyébként sincs sok férőhely. Én is csak úgy kerültem oda, hogy főszerkesztőnőnk, Irk Réka elcipelt magával.
Józsefváros Magdolna negyedében, a Mátyás téren található Kesztyűgyár Közösségi Ház idén is meghirdette a négy éve életre hívott Mátyás téri dallamok eseménysorozatot. Az egykoron kisebb ipari létesítményként különböző műhelyeknek otthont adott, korábbi funkciójára utaló nevet kapott, 2008 ősze óta a kultúrát szolgáló épület vezetősége a pandémia, a COVID miatti karantén megszűntével újra össze akarta hozni az elszigetelődött közösségeket, a kényszerű bezártságban élt embereket, és 2020. augusztus 7-én pénteken, az önkormányzattal karöltve elindította a téren zenés családi estéknek tervezett koncertjeit.
Múlt hétfőn kezdődtek a Bartók Konzi évvégi vizsgái. A második nap 9 formáció mutatta be tudását.
Régen nem volt ilyen élményben részem a fiatal hazai jazzgeneráció bármely koncertjén, mint szerdán este a zsúfolásig megtelt jazzklubban, ahol nemcsak a pódiumon, de a közönség soraiban is főleg lelkes, zeneértő fiatalok élvezték korosztályuk művészetét!
„Sok van, mi csodálatos, De az embernél nincs csodálatosabb” állapította meg Szophoklész úgy 2466 évvel ezelőtt. Nem ismerem e gondolat keletkezésének pontos körülményeit, de könnyen lehet, hogy korának valamelyik jazzkoncertje után véste kőbe kalapáccsal és vésővel ezt a – bizonyos korlátokkal - mai napig érvényes aranyköpést.
Már a koncert előzetesében is felhívtam olvasóink figyelmét, hogy a világszerte (így hazánkban is) sajnálatosan elhanyagolt hangszer igazi mestere, Szaniszló Richárd (1977) különleges művészetével (és nem kevésbé saját szerzeményeivel) az utóbbi években sikerrel lépett elő a hazai és nemzetközi megmérettetés vonatkozásában. Erről győződhettünk meg ismételten a minap a Hálóban rendezett koncerten.
Hétfőn kezdődtek a Bartók Konzi évvégi vizsgái, melyeken egyrészt a tanulók zenekari tudásukat mutatták be nagy közönség előtt a BJC-ben, másrészt az OKJ-s vizsgákat is megrendezik egyúttal.
A Juhász Gábor Trió feat. Holló Aurél – vagy talán a Juhász Gábor kvartett? – lépett fel a Gödi Jazznapokon, egy kicsi, de annál nagyobb hagyományú nyári jazzhétvégén június 8-án.
A Csodálatos magyar jazz címen kétnapos rendezvényt tartottak a Margitszigeti Szabadtéri Színház kerengőjében és színházában. Már péntek koradélutántól a fiatal tehetségeké volt a színpad.
Háromnapos rendezvénysorozattal ünnepelte a 2014-ben teljesen felújított Várkert Bazár jubileumi kulturális évadát. A VárkertFeszt művészeti fesztiválon május 31-től június 2-ig színes programokkal várták az érdeklődőket a világ egyik legveszélyeztetettebb műemlékéből 10 éve újra a főváros kulturális ékkövévé vált, 1875 és 1883 között épült Ybl Miklós tervezte épületegyüttesbe. A vasárnapi zárónapon a Rendezvényteremben este hét órától a tavaly augusztusban alakult Szakcsi Jazz Egyesületet eddigi legnagyobb szabású koncertjére került sor 23 nemzetközi szinten is elismert, élvonalbeli magyar jazzmuzsikus részvételével.
Ajánlójában találóan írta Pallai Péter, hogy a név alapján bárki azt hihetné, hogy a Harmónia Jazzműhely soron következő péntekesti műsorában egy joviális alpesi jódli művésznőhöz lesz szerencsénk… Ehelyett egy bővérű londoni fekete énekesnőt kaptunk olyan hanggal megáldva, amelyet még a leginkább „befutott” dívák közül sem mindegyik mondhat magáénak, nem is beszélve a briliáns hazai kíséretről! A tavasz utolsó napján nem akármilyen élményt vihettünk haza!
Egy közös projekt keretében tíz tehetséges, fiatal zalaegerszegi énekes lépett fel június 1-én a Nagykanizsai Honvéd Kaszinó tükörtermében. A Kanizsa Big Band és a Pálóczi Horváth Ádám AMI-Zeneiskola közös együttműködése eredményeként Berkes Dániel tanár növendékei varázsolták el a közönséget ezen az esten. Berkes Dániel a megyeszékhelyi zeneiskola mellett a Hevesi Sándor Színház magánénektanára is.
Négy év után újra nagyszabású koncerten, a MÜPA Fesztivál Színházban mutathatta be többségében új, a periódus alatt született kompozícióit az októberben székhelyét Bécsbe áttevő Lamm Dávid. A hazai jazzpaletta egyik legsokoldalúbb, Artisjus-díjjal kitüntetett gitárosa ezúttal az angolszász szlengben a hirtelen gyors távozáskor, sietve lelépéskor, elszökéskor használt „Skidaddle” nevet adta projectjének, amelynek talán a magyarban meghonosodott „télak” a legjobb fordítása. Dávid télakja a hangjegyekhez vezetett, ahol célt érve biztonságban fogalmazhatta kottába gondolatait az elmúlt négy év mindenkiben nyomot hagyott eseményeiről, ahogy a világjárvány alatti karantén, a gazdasági bizonytalanság, a terror és a háború közepette a zenevilágába utat talált.
A lengyel jazzélet a mi régiónk kánaánja, egymást érik a jazzfesztiválok, még a kisebb városokban is vannak jazzklubok, és a lengyel jazz-zenészek valóban világhírnévre tettek szert. Krakkó, bár nem főváros, de mégis minden nap szól jazz-zene több helyen is.
Április 26-án a Hunyadi téren, a Jazz World Photo díjnyertes képeiből válogatott kiállítással, majd másnap a Gellérthegyen a kurátori zenekar korahajnali koncertjével indult, és az Erkel Színházban, a Wooten testvérek fellépésével zárult a harmadik alkalommal megrendezett JAZZFEST BUDAPEST. A koncertsorozat mind a 19 napja a jazz ünnepévé vált, majd-minden kortárs irányzatból bőséges kínálatot kaptunk, a fesztiválzárón ennek a sokszínű zenének talán az egyik legnépszerűbb, igen sokakat vonzó fúziós válfaját ünnepelhettük.
Ha minden, a jazzben használatos hangszer ikonikus előadói közül csak egyet nevezhetnénk meg (trombita: Miles Davis, tenorszaxofon: John Coltrane stb.), akkor a harsona mesterének minden bizonnyal, J. J. Johnsont választaná a jazz híveinek többsége. Születésének centenáriumát ünnepeltük meg egy emlékezetes koncerttel a BJC-ben május 24-én.
H | K | Sze | Cs | P | Szo | V |
---|---|---|---|---|---|---|