Most a Párniczky négyes december 20-i koncertjéről írok, de a hallottakon nem találok fogást. Persze, az kérdés lehet, hogy kell-e találnunk? Úgy gondolom, hogy a hallott zene jelentősége miatt ez az esemény megérdemel egy híradást! Meg aztán: ha a hallottakról hitelesen szeretnék beszámolni, akkor a zenei történésekről és az elhangzott művek cselekvényét – nem cselekmény, ami aktivitást feltételez, hanem inkább megtörténés! – is bemutatva kellene írni. Nos, ez az, ami szinte lehetetlen. Nemcsak azért, mert a darabokhoz egyetlenegy címmegnevezés sem hangzott el, hanem a szaxofon-nagybőgő-dobok intenzív, olykor parádés játékát a gitáros sallangmentes, tiszta és agyas, de érzelemdús játékával ellenpontozta…
Párniczky korábbi projektjével – Nigun, 2001-2016 között – hét albumot adott ki, és a csoport gyakorlatilag még ma is létezik. E formáció zenei stílusában (klezjazz) az európai – és honi! – zsidó zenei hagyományokat ötvözik az európai hagyományokkal. Az Opus Jazz Club decemberi programján viszont – bár a tagok a dobos kivételével ugyanazok! – egy más zenekar játszott: Párniczky András (gitár), Ajtai Péter (nagybőgő), Szabó Sípos Ágoston (dobok) és Bede Péter (altszaxofon, tárogató). E 2016-ban alakult négyes tudatosan törekedik az amerikai jazz-főáramtól eltérő, egyedi (európai) hangzás létrehozására és Bartók Béla zeneszerzői világának beolvasztására. Bartók hatásához a 2016-os lemezük mellett Párniczky rendszeres elméleti előadásokkal járul hozzá – továbbá a „Csak tiszta forrásból.” Bartók Béla zenéjének tovább élése a jazzben címen írt doktori disszertációját 2022-ben fogadták el a Zeneakadémián. Tehát adott a kötődés.
A műsorban elhangzó darabokat – 11 dal +1 ráadás! – 2 részben, szünettel elválasztva mutatták be. Az alábbi, néhány kivétellel már lemezen megjelent nótákat hallhattuk, alapjában etno-folk (honga, hora, dojna, nigun, freilach) irányultságú kompozíciókat:
Yiddishe honga
Beteg asszony
Zenekari doina
Moldávos
Theme for the Mess
Máramarosi nigun
Grin Hora
Angoli nigun
Másik freilach
Andrew’s nigun
Jewbop
Chupeh nigun
Kezdetnek egy siratójellegű, délszlávos, zsidós, olykor bokázósan magyaros hangvételű, tipikusan közép-európai kevert kultúrájú, már lemezen is megjelent darab volt hallható (Yiddishe honga). A Beteg asszony magyar népdal elhangzása utáni tárogatószóló szép dallamossága már igazi jazzes játékkal sodort a témaismétlésig, majd – a darabon belüli második – ritmusváltás után gitárszóló következett. Ezek igazi népzene-feldolgozások voltak, s innentől már csak eredeti Párniczky András kompozíciókat hallhattunk. Balladákat, fantáziákat, alapvetően a bartóki zenei örökség folytatását, dob-, nagybőgő-, tárogató-, altszaxofon- és gitár-szólókkal elővarázsolt hangulatot – közép-európait, s benne magyar és zsidó érzéseket is. Érződött a zenekar hangzásán az összeszokottság, a műhelymunka és a zenei világalkotás együttes csodája.
S ebben a modorban folytathatnám még, de a koncertbeszámoló csak legekkel lenne tele, hiszen annyira egységes színvonalú, annyira intenzív zenei\érzelmi élményben részesültünk, hogy az egyes tagok vagy számok megemlítése – és az állandó dicséret! – nem adhatna többletinformációt!
Köszönjük!
Opus Jazz Club, 2024. december 20.
Fotó: Libisch Károly, FB, Csíkos Gábor