August Wilson darabjának filmes adaptációját látjuk. Ez nem is tesz jót neki. Túl sok benne a didaktikus, dramatizált epizód és hatásvadász monológ. A sztori a 20-as évek Amerikájában játszódik. Amit Fitzgerald New York-i aranyifjak nézőpontjából így jellemzett: „nagyobbak lettek a bulik, a házak magasabbak, az erkölcsök lazábbak, az italok pedig olcsóbbak”. Ez Gatsby világa. A délről Chicago felé vándorló feketék viszont jobb lehetőségeket és több pénzt akartak keresni. Szerettek volna ők is fényűző életet. Ehhez az egyik út a szórakoztatóiparon át vezetett. A lemezkiadók felfedezték, hogy a fekete zenének jó piaca van az északon megtelepedett lakosság körében, és az éjszakai mulatók népe is vevő – a filmben „faji lemezeknek” titulált - sorozatra.
Black Bottom Dance
A cím is egy akkoriban a mulatókban felbukkanó népszerű táncra utal. (Az eredeti Black Bottom dalt egyébként Perry Bradford komponálta.) A fekete fenék alliterációról, ugye senkinek nem a zárdák szigorúsága ugrik be elsőre? Még az angol verzió esetén sem. De a film nem is oda kalauzol. Chicago, 1927. Jönnek a tehetséges zenészek délről, nem ígértek nekik Kánaánt, ők akarják megteremteni maguknak. Legérdekesebb oldala épp az a filmnek, mikor arra is célzást tesz, szerintem akaratlanul, hogy a feketék, ha meggazdagodnak, eltanulják azonnal a fehérek viselkedési arroganciáját.
Wilson két „szereplő” közül választhat, ha ezt a történetet el akarja mesélni. Az egyik Bessie Smith, aki befutott, csinos, a fehér producerek imádják, a revük csillagává teszik. A másik Gertrude "Ma" Rainey, aki Georgiából jött, nagydarab, villogó aranyfogakkal, nyers és közönséges modorral. Nem a színpad elejére született jelenség. De a hangja varázslatos, tele energiával. Önérzete végtelen, harcol az őt megillető megbecsülésért. A csinos Viola Davis-ből Ma Rainey-t varázsolni, na, ez a sminkes szakma Oscarját érdemli.
Little Levee
Senki ne ismerjen rá Chicago-i emlékeire, mert a filmet George C. Wolfe irányításával 2019 júliusában és augusztusában Pittsburghben vették fel. A Wilson darabot követve kihagyták belőle az énekesnő életének olyan vitatott sztorijait, mint a leszbikussága vagy Bessie Smith állítólagos elrablása, hogy énekórákat vegyen tőle. Nem volt könnyű eset, de az is lehet, hogy kellett a szenzáció a promótáláshoz, nem fog már kiderülni soha. Az biztos viszont, hogy egyike volt az első hivatásos blues énekesnőknek, aki meg tudott élni ebből. Rögtön ki is jelentette, hogy még a blues szót is ő találta ki. Mint már említettem, a zárdai szerénység nem tartozott személyisége domináns vonásai közé.
A másik karakter, akiért érdemes megnézni a filmet, egy fiatal trombitás. (Ez lett Chadwick Boseman utolsó szerepe.) Ő már máshogy akar jazzt játszani, szakítana a tradíciókkal, ami sem a kolosszus énekesnőnek, sem a Paramount Records producerének nem tetszik. Miles Davis alteregóját fedezhetjük fel benne. Önbizalma végtelen, hiszen tudja, hogy tehetséges, karizmatikus, tele van ambícióval. Miles még okos is. Levee esetében ez majd a következő stádium. Az élettapasztalat gyorsan tanít, ha hajlandó figyelni valaki. Ő még nem tud engedni, fél, ha nem a saját szabályai szerint él, legyőzhetővé válik.
A tehetséges ember sorsát Wilson frappánsan fogalmazta meg: „Ha készen állsz harcolni a démonjaiddal, dalra fakadnak az angyalaid.”
Filmográfia:
Ma Rainey's Black Bottom
Megjelenés: 2020, december
Rendező: George C. Wolfe
Forgatókönyv: Ruben Santiago-Hudson
Producer: Denzel Washington
A Ma Rainey's Black Bottom Soundtrack CD
tracklistája:
- Deep Moaning Blues 4:52 (Ma Rainey repertoár)
- El Train 1:12
- Lazy Mama 2:34 (Al Gifford, Jr. & Len Gray)
- Chicago Sun 0:46
- Those Dogs of Mine 0:45 (Ma Rainey)
- Hear Me Talking to You (Instrumental) 4:29 (Ma Rainey)
- The Story of Memphis Green 4:19
- Jump Song 3:22
- Leftovers 4:08
- Shoe Shopping 1:04
- Deep Henderson 3:25 (Fred Rose)
- Reverend Gates 2:02
- Ma Rainey’s Black Bottom 2:14 (Ma Rainey)
- Levee’s Song 2:39
- Sweet Lil’ Baby of Mine 2:12 (Music: Branford Marsalis/ Lyrics: Harry Connick, Jr.)
- In the Shadow of Joe Oliver 2:02
- Hear Me Talking to You 0:52 (Ma Rainey)
- Levee and Dussie 4:46
- Levee Confronts God 2:13
- Sandman 1:38
- Baby, Let Me Have It All 2:03
- Toledo’s Song 2:17
- Chicago at Sunset 1:19
- Skip, Skat, Doodle-do 2:05 (Clifford Hayes)
(Ahol a szerző nincs feltűntetve, az Marsalis szerzemény)