fbpx

Gyémánt Bálint: Vortex of Silence – Juhász Gábor ajánlásával

2024. október 23.

A Gyémánt Bálint Trió lemezét joggal nevezhetjük nemzetközi sikernek legalább annyira, mint hazai kulturális aktualitásnak. A lemez kiadója a freiburgi székhelyű Jazzhaus Records. A “bakelit” lemez külsejében tökéletesen illik a nemzetközi elvárásoknak, valószínűleg bekerül a nemzetközi vinyl terjesztési láncokba, vagy már be is került.

Gyémánt Bálint - Vortex of Silence

Érdekes jelenség a vinyl lemezek reneszánsza. Kaptam egy jó minőségű lemezjátszót, ezért újra meghallgattam a harminc évvel ezelőtti lemezeimet, illetve hozzájutottam néhány régi ritkasághoz, és meg kell mondjam szertartásszerűen felemelő élmény vinyl lemezt hallgatni. Vannak hifi megszállottak, akik a régi technológiák akusztikai felsőbbrendűsége miatt gyűjtik a vinyl vagy magyarul bakelit lemezeket, ők sokszor az autentikusságot keresik a hordozóban. A művészek - az a benyomásom, hogy - inkább azért fordultak a közelmúltban ehhez a kiadási formához, mert kevésbé másolható. A CD anyagával megegyező minőséget lehet már letölteni online, ez a vinyl esetében elképzelhetetlen, ezért aki hallgatni akarja az anyagot, annak egész egyszerűen meg kell venni a lemezt.

Gyémánt Bálint trió lemeze kapcsán az a benyomásom, hogy a minőséget, az unikalitást akarták hangsúlyozni. A lemez tökéletesen szól, Fenyvesi Márton a lemez hangmérnöke. A legmodernebb hangzási trendekbe illeszkedik az album, a gitár effektek diszkrétek és mégis sugározzák a magas minőség élményét. Számomra meglepő volt hallgatás közben, hogy a dobfelszerelés hangszíne sötétebb, mint amit megszoktam. Nyilván ez is illeszkedik a legmodernebb trendekbe, Szabó Dániel Ferenc dobolásán hallani, hogy mestere a különleges groove-oknak, modern hangzásoknak. Bartók Vince basszusgitárszólói hegyekként emelkednek ki a zenei szövetből, kísérete alázatos, hangszíne tökéletes. Anthony Jackson játéka jut róla eszembe.

Minden LP-nek van egy remek sajátossága, két oldala van. Amikor megkaptam Bálinttól a lemezt, a rá jellemző humorral azt mondta, hogy az A oldal szép, a B oldal csúnya, így hallgassam. Eleget is tettem a kérésének, de az a helyzet, hogy én a B oldalt is szépnek hallottam. Azt hiszem, ettől függetlenül értem mire célzott Bálint. Az egyik dalban, a „The Storm is Approaching” címűben valóban közelít a vihar. Robbanékony feszültségével kiemelkedik a lemezből, de ez a feszültség teljesen feloldódik a következő darabokban.

A lemez hallgatása közben volt, hogy Sigur Rós jutott eszembe, volt, hogy Jimmy Hendrix. A „Tavaszi Szél” feldolgozásnál pedig Babos Gyula. Nem tudom, hogy tudatos utalások-e ezek Bálint részéről, nem beszéltünk erről. Valószínűbb, hogy csak az én zenész fülem kategorizál, hasonlítgat ösztönösen. A „Tavaszi Szél” feldolgozás esetében gondolom azt mégis, hogy tudatos volt annak a dalnak a kiválasztása, amit Babos Gyula is feldolgozott és sűrűn előadott, hiszen Bálint sokszor beszélt arról, hogy mennyire jóban voltak az utolsó években, amikor a Kőbányai Zenei Stúdióban közösen tanítottak, és végül is most Bálint Babos Gyula helyén tanít a Zeneakadémián. Nem tudom, így van-e, ha legközelebb találkozunk, megkérdezem.

Miközben a végtelenül kiegyenlített hangzást hallgattam, eszembe jutott, hogy milyen jó utazózene lehetne ebből. Aztán az is eszembe jutott, hogy vinyl lemezt nem lehet autóban hallgatni. Ez is célja lehet ennek a formátumnak. Ha az ember ezt a zenét hallgatja, meg kell adni a módját. Az autózúgás úgyis elnyomná Bartók Vince mély hangjait. Néha egy-egy hosszabb osztinatórikus rész felett a fejemben egy énekhangot hallottam. Mintha a zene tökéletes kísérete lenne egy még meg nem született versnek. Persze lehet, hogy csak az agyam játszott velem, hiszen tudom, hogy Bálint nagyon igényes és sikeres produkciókat hozott létre énekesekkel, Harcsa Veronikával és feleségével Palágyi Ildikóval.

A lemezborítón a szikár tényeken kívül egy mondat szerepel, hogy Bálint a lemezt Rózának, csodálatos lányának ajánlja.

Nem akarok úgy tenni mintha objektív kívülálló lennék. Bálint humorosan mindig azt mondja, hogy én állítottam át a sötét oldalra, amikor huszonsokéve nálam tanult egy kicsit. Emlékszem erre természetesen, de azóta dolgoztunk is együtt, lemezt is készítettünk, tanítottunk is közösen. Feleségem Bálintot mindig úgy aposztrofálta, hogy proaktív ember. Miután kigugliztam a szó jelentését, rájöttem, hogy tényleg ő az egyik legproaktivabb ember, akivel valaha találkoztam. Beleáll a helyzetekbe, nem sértődékeny, azt keresi, hogy hogyan lehetne hatékonyabban csinálni azt, amit éppen csinál. Értelemszerűen mindig örülök a sikereinek és ebben az esetben is jó szívvel gratulálok a lemezéhez!

  1. Pyramidion
  2. Waltz for Mr Diamond
  3. The Storm is Approaching
  4. Dunning-Kruger Effect
  5. Finding The Way Back
  6. Flint
  7. Tavaszi Szél
  8. Dancing Dragon
  9. Vortex Of Silence

Közreműködnek:

Gyémánt Bálint - gitár
Bartók VInce - basszusgitár
Szabó Dániel Ferenc - dob

 

Fotó: Láng Nándor

 

 

Jazz koncertek - Jazz Concerts in Hungary

H K Sze Cs P Szo V
23
24
27
28
29
30
© 2019-24 MagyarJazz / Jazz.hu szakmai jazzportál, szeretett műfajunk, a JAZZ szolgálatában. All Rights Reserved. • Készítette és kiadásért felelős személy: Irk Réka • Kiadó: Jazzponthu Kulturális Alapítvány • 1122 Budapest, Maros u. 28. • Adószám: 19345684-1-43
Az alapítványnak adományt az alábbi bankszámlára köszönettel fogadjuk: 10700770-73692180-51100005