Zenei kontrasztok címmel nyárbúcsúztató rendezvényt tartottak augusztus 24-én Nagykanizsán, melyen az Oláh Krisztián Quartet is fellépett. A város sétálóutcájába különböző műfajok iránt érdeklődőket vártak a nagykanizsai Honvéd Kaszinó rendezvényszervezői. A tikkasztó hőség ellenére szépszámú közönség gyűlt össze, aminek az is az oka, hogy Oláh Krisztián és társai nagy népszerűségnek örvendenek a dél-zalai városban.
Nyaralás és jó zene, sokaknak ezt jelenti a Paloznaki Jazzpiknik, mások csak egy napra ugranak le a fővárosból, hogy a nagykoncerteket meghallgassák. Ebben a beszámolóban a jazz lesz ismét a főszereplő, még ha nem is a Nagyszínpad volt a központja. Barabás Lőrinc, Juhász Gábor, Stummer Márton, Oláh Krisztián, Gyémánt Bálint, a Roundabout és az Incognito, akikről szó esik.
A TuTu Jazz Napokról egész rövid hírt küldött a szervező, Gulyás László (- a szerk.)
Múlt heti beszámolóm második része következik a Magyar Jazz Szövetsége Udvar rendezvényeiről, ahol számomra meglepő módon az előadáson és a koncerteken is rengeteg fiatal jelent meg érdeklődve.
A tündérek mögött pedig ördögien jó zenekarok adták a ritmust: a Modern Art Orchestra és a Park Stickney - Sam Knight - Michal Selep - Dés András kvartett.
A Harcsa Veronika Udvar szerdai második fellépője a Gadó Gábor kvintett volt. Az évtizedek óta Franciaországban élő és alkotó Gadó Gábort ritkán lehet hazai színpadon látni, különleges alkalom, hogy a Művészetek Völgyében találkozhattunk vele. Feltehetően komoly része volt ebben Harcsa Veronikának is, akit szervezői minőségén kívül a kvintett tagjaként is üdvözölhettünk.
A kora délutáni kezdés ellenére szinte teljesen megtelt a Harcsa Veronika Udvar a MAO koncertjére. Ez annál is inkább örömteli tény, mivel a méltán kedvelt jazz-színtér idén sajnos elköltözött megszokott helyszínéről a falu szélére, meglehetősen távolra az események epicentrumától, minimumra csökkentve az eshetőségét, hogy egy nem kifejezetten jazzkedvelő látogató, egy-egy koncertre spontán beesve szerezzen újszerű zenei élményeket.
A Budapest Jazz Clubbal szorosan együttműködve a Kult13 szervezésében június 16-án kezdődött nyári mini-fesztiválon a jazz legfiatalabb generációjának képviselői lépnek fel hétvégenként a Hollán Ernő utca sétálószakaszán felállított dobogón. Augusztus 19-ig minden pénteken és szombaton a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem jelenlegi, vagy frissen végzett hallgatói játszanak itt, többnyire egy-egy már némi ismertséggel bíró énekesnő társukkal duóban vagy trióban, de szerepelt a programban instrumentális nap is. Múlt hét szombaton sportnyelven szólva a még az LFZE növendékeként induló, de már a BJC-ben is több teltházas koncerten sikert arató, Castagno Claudia, a már diplomát szerzett, de még továbbra is nagyon fiatalnak számító Egri Jancsival duóban adott egy bensőséges koncertet.
Óriási szerencse kell ahhoz, hogy valakinek az egyik kedvenc jazz-zongoristája éppen akkor repüljön New Yorkból (ez esetben Brazíliából) a nyaraló helyére, amikor épp egy hétig ott tartózkodik. Nem is beszélve arról, mikor a két hónapja a New York-i Village Vanguardban hallott dobos jön velem szembe az egyik festői falu utcáján. Ám az Isztriai-félsziget zenei élete példás, így a helyi zenészek sem maradhatnak ki a beszámolóból, sőt egy jazzfesztiválon is jártam. New York, Milánó, Velence után a hazánkban is oly népszerű üdülőhelyről készült egy kis ismertető.
Egy csomó kulturális toposz és hagyomány vezette be a Sárik Péter Trió és Szőke Nikoletta koncertjét, ami talán egy kicsit feszélyezte is őket. Itt van mindjárt a helyszín: az a fertődi kastély, amelyet Esterházy „Fényes” Miklós herceg bevallottan úgy építtetett, hogy versenyre keljen Mária Terézia császárnő pompájával. A család jelenlegi feje Antal herceg, aki újabban itt is lakik, és a hercegné társaságában végig is hallgatta a koncertet. A fokozatosan restaurált kastély Marionett színháza már alkalmas jazzkoncertekre – sajnos az örökérvényű Haydn-szimfóniák bemutatójának fő helyszíne, az operaház nem volt megmenthető, a Marionett színház viszont igen, a romokból itt jelzésszerűen hagyták meg az eredeti részeket, és ízlésesen tették új funkciókra alkalmassá (bár ezen a koncerten az énekesnő többnyire előrébb állt a lámpák fényénél, ezért belőle a közönség kevesebbet láthatott).
Mint arról koncert-előzetesünkben is hírt adtunk, a 85 éves muzsikus 2006-ban történt hazatelepülése óta minden évben igyekezett koncerttel emlékezetessé tenni születésnapját. Pénteken este a budai Nyitott Műhelyben gyűltek össze Tommy barátai és tisztelői, hogy köszöntsék a mindig vidám jazzfenomént.
A téma az utcán hever – tartja a mondás. A mondással ellentétben a téma múlt pénteken nem az utcán, hanem a téren, és persze nem is hevert, tehetséges jazz-zenészek szólaltatták meg. A Téri dallamok sorozat keretében ezúttal a Pollack Mihály téren az Oláh Kálmán Next Generation adott koncertet.
Az indiai zenét a jazz elemeivel ötvöző Shakti csaknem fél évszázaddal ezelőtt megdöbbentette a zenei világot, a globális kompozíciókban rejlő új lehetőségeket bemutatva, addig feltérképezetlen utakat tárt fel, mintául szolgált a mai világzenének. Azonnal elbűvölték a közönséget, nemzedékeket inspiráltak az élet minden területéről, hogy saját, kultúrák közötti Odüsszeiáikra induljanak. Az alapítók, John McLaughlin és Zakir Hussain a közelgő ötvenedik születésnap előtt újra életre keltette a hosszú időn át szünetelő, időnként összeálló és feltámadó, több, olykor kényszerű tagcserén átesett formációt. Londonból indult európai turnéjuk során vasárnap az Erkel Színházban léptek fel.
Az idei Múzeumok éjszakája is tele volt rejtélyekkel, csodaszép festményekkel, érdekes fotókkal, unikális gyűjteményekkel, de ami olvasóinkat érdekli leginkább, jazz idén is szólt szerte az országban, Budapesten nyolc helyen tizenkét jazzkoncertet lehetett meghallgatni.