fbpx

Én és a hangszerem – László Attila | 2. rész (Fender Telecaster, Paul Reed Smith, Gretsch G5120, Yamaha akusztikus gitár CGX 171CC, Ovation akusztikus gitár)

Új sorozatot indítottunk el 2023-ban. A klubokba, fesztiválokra járó jazzt kedvelő közönség a zenészekről csak-csak tud informálódni a világhálón keresztül, de azokról a hangszerekről semmit nem tudunk általában, amin játszanak a muzsikusok. Most itt az alkalom, hogy a jazz-zenészek – minket csak ők érdekelnek – mesélhessenek egy kicsit arról a tárgyról, amivel talán egész életükben több időt töltöttek, mint embertársaikkal. Miért fontos számukra, mit kell tudni róla, mi a kiválasztás alapja. Kérésemre közérthetően, valóban nem a zenész a zenésznek, hanem a zenész a közönségének mondja el a legfontosabbakat a hangszeréről.

Én és a hangszerem - László Attila László Attila gitárjai: Yamaha akusztikus gitár CGX 171CC, Ovation akusztikus gitár, Gretsch G5120, Yamaha akusztikus gitár CGX 171CC, Fender Telecaster, L.A. modell, Gibson L-5

Az Én és a hangszerem sorozatban ismét a Liszt Ferenc-díjas jazzgitárost, László Attilát kérdezem, aki idén az Év jazz-zeneszerzője lett. A Zeneakadémián oktató gitárművész valószínűleg nem először mutatja be legfontosabb segítőit, de most az érdekességekre is külön kitér. A héttagú gitár family-ből, már kettőről és a kiegészítőkről rengeteg információt tudhatott meg az olvasó az első részből. A második részben pedig a másik ötről fog érdekességeket megosztani. Ha már az első lett a zeneszerző kategóriában a gitárművész, a komponálásról is kifaggatjuk.

A második részre 5 gitár maradt. Lássuk hát a történeteit. Az interjú alatt pedig egy kivételével mindegyik gitár hangja hallható egy-egy felvételen.

Én és a hangszerem - László Attila László Attila a PRS gitárral és a Fender Telecasterrel

Fender Telecaster (1968)
Ezt a gitárt elsősorban jazz - rock, rock zenei koncerteken, de sokszor saját jazz formációkban is használom. Igazi univerzális hangszer ez a Fender modell, egyaránt alkalmas fényes hangú kíséretre és átütő szóló hangzáshoz. A László Attila Fusion Circus, Charlie Band felvételeken, koncerteken gyakran előkerül, sok lemezfelvétel őrzi a hangját. Kis testű gitár, a jellegzetes, karakteres Fender hangzást helyből, effektek nélkül is hozza.

PRS gitárPaul Reed Smith
Ezt a gitárt 2011-ben az ismert indiai zeneszerzővel, IlaiyaRaajaval közös stúdiómunkához vettem. Jó választás volt, abban a különleges zenében is nagyszerűen érvényesült a hangja.
A PRS gitárok nagyon kényelmes high - tech hangszerek, van a hangjuknak egy jellegzetes fénye, ami néhány zenében különösen jól hangzik. Ezt szoktam vinni második gitárnak a Charlie koncertekre, de a Müpában a Ferenc Németh-tel közös projectünkben Russell Ferrante és Jimmy Haslip társaságában is ezen játszottam.

 

 

Gretsch gitárGretsch G5120
Ajándékba kaptam Csörsz Zoltán, zseniális dobos édesapjától, az akkor Malmöben élő Lichtenstein Zoltántól. Nála laktunk néhány napig 2013-ban az ottani jazzfesztivál idején. Gyűjtötte a gitárokat. A falon volt vagy tíz hangszer, egyik reggel levettem az egyiket és gitározgattam rajta. Egyszer csak bejött a szobába, és azt mondta, hogy válasszak egyet a kollekciójából, mert amelyik megtetszik, azt nekem akarja ajándékozni. Fantasztikus érzés volt, a mai napig hálás vagyok érte. Egy lazac színű Gretsch gitárt választottam, amit a 60. születésnapi koncertemen adott át Budapesten a BJC-ben. 

 

 

Yamaha gitárYamaha akusztikus gitár CGX 171CC
Pat Metheny ezen a műanyag húros Yamaha gitáron - ami akkor vadonatúj modell volt - játszott Budapesten a Kongresszusi Központban a zenekarával. A gitár aztán itt maradt a bemutatóüzletben, megvettem, nagyon jól szól… A Costello című számomat ezzel a hangszerrel vettem fel stúdióban 1995-ben.

 

Ovation gitárOvation akusztikus gitár (1982)
Jellegzetes stabil, fényes hangú hangszer. Én viszonylag vékony fém húrokkal használom, amitől izgalmasan tud szólni. Több szerzeményemet is játszottam stúdióban ezen a gitáron, pl. Brother II, Turn to East.

 

 

 

 

  • Irk Réka / Jazz.hu: Kérdeznélek kicsit a zeneszerzésről. Hogyan indul számodra a komponálás? Leülsz a gitárral vagy a zongora elé, és ami akkor eszedbe jut lekottázod, vagy van nálad egy hangfelvevő, esetleg jegyzetfüzet, amin rögzíted az ötleteidet?
  • László Attila: Többféle módon szokott történni, attól függ, hogy mikor és hol jön olyan ötlet, amit aztán kidolgozásra érdemesnek gondolok. Van, hogy gitározom, és közben eszembe jut néhány jó dallam vagy harmónia, ami inspiráló lesz és aztán folytatom, megfelelő zenei környezetbe helyezem.
    De volt már olyan is, hogy az utcán jutott eszembe valami, gyorsan elővettem a noteszemet, öt vonalat rajzoltam bele és leírtam az ötletet, hogy el ne felejtsem később. Az ember azt hiszi sokszor, hogy a jó ötleteket nem fogja elfelejteni. Dehogynem…, idő kérdése, úgyhogy érdemes lejegyezni őket. A hangszereléseket általában zongora mellett készítem, a gitáros elgondolásokat telefonnal rögzítem.

 

  • Irk Réka / Jazz.hu: Mennyire fontos számodra az építkezés egy kompozícióban? Építészként építed a számaidat? Arra vagyok kíváncsi, hogy mennyire tudatos és mennyire ösztönös egy-egy dal létrejötte?
  • László Attila: A kompozíciók felépítése fontos dolog, kicsit olyan, mint a dramaturgia a színházban. Sokféle stílusban írtam már zenéket, 13 önálló jazzlemezem jelent meg saját szerzeményekkel. A combo felállások mellett nagyobb létszámú zenekarokra is írtam, készült big band szerzői lemezem, jazzgitárversenyem vonós, fafúvós, ritmusszekció közreműködésével. Mindegyiknél mások a lehetőségek. Ezeknél pl. a zenei dramaturgia a témák kitalálása után rögtön előre lép, és a darab meghatározó részévé válik. A combo jazznél is fontos, hogy milyen részek követik egymást és főleg az, hogy azok hogyan kapcsolódnak egymáshoz. Én például, amikor jazz-rock darabokat írok, akkor figyelem, hogy a ritmikus lüktetésében mikor jön el az a pillanat, amikor jól esik az, hogy a zene „levegőt kapjon”. Érdekes dolog ezekkel eljátszani.
    Az építész hasonlat azért találó, mert valóban van a zenei kidolgozásnak olyan része, ami hasonlít az építészethez. Ez pedig szerintem a hangszerelés. Azzal a különbséggel, hogy itt nincsen statika… A realitásokat viszont a hangszerek jelentik és sokszor maguk az előadók is hozzájárulhatnak, hogy izgalmas legyen a felépítmény. Jó, hogy ebben a műfajban az írott részek mellett teret lehet adni kitűnő előadók invencióinak is.

 

  • Irk Réka / Jazz.hu: Nemrég raktál ki egy videót még a 90-es évekből, amiben megtalálható egy icipici kis részlet, ami a Concerto for Jazz Guitar & Chamber Orchestra lemezen már alap motívummá lépett elő. Jól hallottam, hogy egy jól sikerült improvizációból vettél ki részletet, vagy ez csak véletlen? Mennyire nyúlsz vissza rég elraktározott ötletekhez az újabb alkotásaidnál?
  • László Attila: Igen, ez egy szólóban szereplő részlet volt, ami aztán annyira megtetszett, hogy a Concerto motívumaként is használtam. Vannak motívumok, amik „kidugják a fejüket” a többi közül, azokat érdemes néha megtartani. Aztán a darabok megírt részeiben tájékozódási pontok lehetnek, nem kell őket bolygatni, inkább érdemes más dolgokkal hozzájuk igazodni.
    Annak idején Joe Zawinul állítólag sok mindent rögzített a Weather Report próbáiról, és néhány neki tetsző részletet beemelt a kompozícióiba. A koncepció, a megközelítés fontos dolog, de aztán végül is a zene, ami megszületik, az az érdekes.

  • Irk Réka / Jazz.hu: Milyen gyakran ülsz le komponálni?
  • László Attila: Sokszor ez a kitűzött céloktól függ, de van olyan is, hogy egy jó ötlet már hozza magával a folytatást.

 

  • Irk Réka / Jazz.hu: Van új zene a tarsolyodban?
  • László Attila: Igen, most kezdek összeállítani egy új anyagot combo, gitárcentrikus jazz felvételekhez.
    A 2023-ban a Müpában adott „László Attila 70 – Time to Groove” koncertünket nagy örömömre egy hónapja sugározta az MTV5. Saját szerzeményeim szerepeltek a programban különböző időszakokból, és úgy érzem, életem egyik legjobb koncertje volt! Bár sok régebbi szerzeményem is elhangzott rajta, fontos és konkrét terveim vannak azzal, hogy a jövőben ez az anyag minél több emberhez eljusson.

 

  • Irk Réka / Jazz.hu: Jazzben és könnyűzenében (pop-rock) is alkotsz. Hogyan vagy mikor döntöd el, hogy egy dalt melyik stílusban építesz tovább?
  • László Attila: A kiinduló ötlet, a benne rejlő lehetőség dönti el… Olykor akár úgy, hogy megválasztom a zenekart vagy előadókat, akikkel eljátsszuk ezeket a zenéket.

 

 

Fotó: Sztraka Ferenc (köszönjük, hogy külön a Jazz.hu-nak lefotózta az összes hangszert!)

 Fender Telecaster:

 

Paul Reed Smith / PRS gitár:

 

Yamaha gitár: 

 

Ovation akusztikus gitár:

 

  

 

© 2019-24 MagyarJazz / Jazz.hu szakmai jazzportál, szeretett műfajunk, a JAZZ szolgálatában. All Rights Reserved. • Készítette és kiadásért felelős személy: Irk Réka • Kiadó: Jazzponthu Kulturális Alapítvány • 1122 Budapest, Maros u. 28. • Adószám: 19345684-1-43
Az alapítványnak adományt az alábbi bankszámlára köszönettel fogadjuk: 10700770-73692180-51100005