fbpx

Jakob Bro – Joe Lovano: Once Around the Room – A Tribute to Paul Motian / Tisztelgés egy nagy formátumú jazzművész előtt

2023. február 05.

A sokszor elkoptatott közhely ezúttal abszolút igaz, hogy Paul Motiant nem kell bemutatni, munkássága a hazai jazzbarátok számára is jól ismert, mert nemcsak lemezeken, de koncerteken is számos alkalommal csodálhattuk meg játékát. Így aztán mi is fejet hajthatunk előtte ennek a lemeznek a meghallgatásával, ami 2021-ben, a dobfenomén születésének 90-ik évfordulójára emlékezik.

Jómagam olyan szerencsés voltam, hogy már 1972-ben személyesen láthattam, amikor is az ifjú (tőle tizennégy évvel fiatalabb) Keith Jarrett-et kísérte Charlie Haden bőgőssel a székesfehérvári Alba Regia jazzfesztiválon. Felejthetetlen élmény volt, mert akkoriban ilyen modern amerikai jazz muzsikusok csak elvétve jutottak el hozzánk. (Az Ellát kísérő Ed Thigpen nem zsonglőrködhetett, talán még az 1969-ben Johnny Griffinnel érkezett Art Taylor volt igazán attraktív dobos Motian előtt hazai színpadon.) Másik nagy élmény vele kapcsolatban egy olyan együttes fellépése a Budai Parkszínpadon 1993-ban, amelyben Joe Lovano is szerepelt Motian együttesében. Szóval így zárul a kör. (Ebben a formációban Lee Konitz, Bill Frisell és Marc Johnson is játszottak.) Lovano még Motiannál is többször szerepelt magyar színpadon, én először 1978-ban a Woody Herman zenekar Erkel színház-béli koncertjén láttam.  Aztán az előbb említett 93-as fellépésen a Müpában a McCoy Tyner Quartetben, és persze a saját neve alatti formációkkal: a Trafóban Dave Douglas-szel, majd a BJC-ben, Debrecenben pedig a Budapest Jazz Orchestrával. A „magyar kapcsolat” jellegzetessége a tenorszaxofon mellett ezen a lemezen is használt – Borbély Misi segítségével beszerzett – tárogató.

Nem mintha ennek különösebb jelentősége lenne, de a címoldalon Bro neve szerepel elsőként, a hátsó oldalon és a „csatolmányban” pedig Lovanoé. Nos, a cikkemben is ennek megfelelően járok el.

A lemez másik szólistája a dán gitáros Jakob Bro, aki éppúgy, mint Lovano, hosszú időn keresztül volt Paul Motian partnere, egymással viszont csak ezúttal találkoztak lemezfelvételen. Az album különlegessége, hogy a két szólista „sztár” mellett három basszushangszeres és két dobos szerepel, azaz egy szeptett formációról beszélhetünk! Ez persze nem jelenti azt, hogy mindannyian egyszerre játszanak, de azt sem, hogy a különböző darabok más-más felállásban szólalnak meg. (Természetesen – ahogyan az bármely kvintett vagy szextett felállásban is lenni szokott, itt is vannak kvázi „spontán” /vagy még inkább a hangszerelés szerint/ kialakuló duó, trió vagy kvartett megszólalások az adott számon belül.)

Egyébként a többi hangszeres is a nemzetközi jazzelit tagja, akármit is jelentsen ez a kitétel. A két bőgős: Larry Grenadier és Thomas Morgan, a basszusgitáros Anders Christensen, a két dobos pedig Joey  Baron és Jorge Rossy. (Nem rossz névsor, „véletlenül” persze mindenki az ECM művésze.) Ez aztán egy igazi nemzetközi stáb, amellett, hogy még különböző generációkat is képviselnek.

A lemez zenei anyaga egyáltalán nem a szokásos langymeleg „tribute albumok” egyike, hanem a szabad és a megírt zene elemeit egyaránt magába foglaló invenciózus szerzemények sora, méltó emlékezés a több mint tíz éve elhunyt ikonikus dobművészre. Nem véletlenül az egyik Lovano szám címe: For the Love of Paul, míg az egyik Bro kompozíció a Song to an Old Friend névre hallgat. Egyébként a repertoárban két-két számot a két szólista jegyez, egy az ünnepelt – Motian – szerzeménye, a szabad zenei improvizációt Sound Creation címmel pedig mind a hét muzsikus neve fémjelzi. Ez a szám (amely egyébként Joe Lovano hangszerelése) tipikus példa a kollektív improvizációra. A Motian opusz, a Drum Music felvétele a repertoárra már csak azért is érdekes (egyben logikus) tisztelgés Motian előtt, mivel annakidején mindkét szólista – igaz más és más felállásban – eljátszotta a legendás mesterrel ezt a darabot. A két Lovano és a két Bro szerzemény karaktere is abszolút rokon Motian kompozícióinak jellegével, hangulatával, mintha csak egyenes folytatása lenne a Motian neve alatt korábban készült albumoknak.

Nem az első alkalommal teszem szóvá, hogy a CD technikai lehetőségét a legtöbb ECM lemez nem használja ki, ez az album sem éri el még a háromnegyed óra időtartamot sem. Tény, hogy idén tavasszal a vinyl LP változat is megjelenik, annak pedig 45 perc az ideális időtartama, de aligha ez a rövid terjedelem oka. Végezetül csak annak a reményünknek adhatunk hangot, hogy esetleg csökkentett létszámmal (mondjuk kvintett felállásban) élőben is meghallgathassuk ezt a páratlan produkciót a nem túl távoli jövőben!

 ECM, 2022

 

  1. As It Should Be (Joe Lovano)   5:28
  2. Sound Creation (Lovano/Bro/Grenadier/Morgan/Christensen/Baron/Rossy)    5:33
  3. For The Love Of Paul (Joe Lovano)   10:04
  4. Song To An Old Friend (Jakob Bro)   6:09
  5. Drum Music (Paul Motian)   6:04
  6. Pause (Jakob Bro)   5:52

 

Közreműködnek:

Joe Lovano   tenor szaxofon, tárogató
Jakob Bro   gitár
Larry Grenadier   nagybőgő
Thomas Morgan   nagybőgő
Anders Christensen   basszusgitár
Joey Baron    dobok
Jorge Rossy    dobok

 

 

 

Jazz koncertek - Jazz Concerts in Hungary

H K Sze Cs P Szo V
22
23
24
27
28
29
30
© 2019-24 MagyarJazz / Jazz.hu szakmai jazzportál, szeretett műfajunk, a JAZZ szolgálatában. All Rights Reserved. • Készítette és kiadásért felelős személy: Irk Réka • Kiadó: Jazzponthu Kulturális Alapítvány • 1122 Budapest, Maros u. 28. • Adószám: 19345684-1-43
Az alapítványnak adományt az alábbi bankszámlára köszönettel fogadjuk: 10700770-73692180-51100005