fbpx

„fontos a zenész egyéni hangjának megléte és kiforrottsága” – interjú Gyárfás Attilával

2022. február 26.

Március 1-jén az új-zélandi szaxofonoshoz, Hayden Chisholmhoz csatlakozik Gyárfás Attila a Magyar Zene Házában.

Gyárfás Attila a Jazz Tanszék dobtanára sokféle formációban játszik. Több nemzetközi zenekarnak is oszlopos tagja, miután az egyetemet Hágában és Amszterdamban végezte el.
Nemcsak a koncertről kérdezem Gyárfás Attilát, hanem általában a nemzetközi kapcsolatok fontosságáról is.

 

  • MagyarJazz: Régóta ismered Hayden Chisholm szaxofonost? Miért pont ti ketten lesztek a ritmusszekciója Hock Ernővel a márciusi koncerten?
  • Gyárfás Attila: Bevallom, Hayden Chisholm játékával csak pár hónapja, 2021 októberében találkoztam először. A Jedermann kávézóban hallgattam meg egy Root 70 nevű zenekar koncertjét, ahol Nils Wogram harsonással, Matt Penman bőgőssel és Jochen Rueckert dobossal játszott együtt. Nagyon tetszett Hayden rendkívül karakteres, lágy, letisztult, sosem tolakodó szaxofon hangja, és lenyűgözőnek találtam azt az igényességet, amivel a hangmagasságokat és ritmusokat kezelte. Úgy gondolom, hogy a saját neve alatt kiadott lemezei is maximálisan tükrözik játékának ezen tulajdonságait. Korunk egyik meghatározó szaxofonosának tartom, akinek sokkal több figyelmet kéne kapnia. Hock Ernővel már sokszor volt alkalmam együtt zenélni, és mindig inspiráltnak éreztem magam ezekben a szituációkban. Ernő egy nagyon sokoldalú zenész, ugyanakkor nem veszik el ebben a sokoldalúságban: bármilyen zenei közegben hallottam eddig, mindig éreztem rajta az igényt, hogy az ő saját hangján szólaltassa meg a hangszerét (legyen az bélhúros nagybőgő vagy torzított basszusgitár). Amikor a Magyar Zene Háza felkért egy koncertsorozat koncepciójának kitalálására, az alapötletem az volt, hogy próbáljuk meg olyan helyzetekbe hozni a nyitott gondolkodású magyar zenészeket, amik új, ismeretlen utak feltárására motiválhatják őket – innen a „Tabula Rasa” cím. Arra számítok, hogy a mostani is egy inspirált koncert lesz, és hogy a szaxofon-bőgő-dob felállásból adódó üresség kitöltésére (vagy éppen szabadon hagyására) is új ötleteink támadnak majd.

 

  • MagyarJazz: Chisholm több napig Magyarországon lesz. Mire készültök a közös koncerten? És mit tudsz a másnapi koncertjéről és a workshopról?
  • Gyárfás Attila: A koncertet két egész napos próba fogja megelőzni (február 28-án és március 1-jén), ami szabadon látogatható a közönség számára is. Valószínűleg Hayden kompozíciói, illetve ezek improvizatív átértelmezései lesznek a műsoron, de én is kíváncsian várom, hogy pontosan milyen darabok kerülnek majd be a repertoárunkba. A másnapi szólókoncerten Hayden egy harmónium-szerű, „sruti box” nevű indiai hangszeren és szaxofonokon fog játszani – a „The Well Tempered Sruti Box” című lemeze alapján valószínűleg igen meditatív zenét.
    Úgy tudom, hogy a workshop-on a felhangéneklés technikájába fog betekintést adni. Ezt a zenei eszközt egyébként rendszeresen használja koncerteken is.

  • MagyarJazz: Hat évig tanultál külföldön. Ajánlod a diákoknak, és ha igen, miért, hogy töltsenek legalább egy évet külföldön? Mit kaptál a kinti egyetemen pluszban?
  • Gyárfás Attila: Szerintem még gazdagabb képet kaphatnak a zenéről és a zenész-létről a diákok, ha külföldön is eltöltenek egy szemesztert vagy akár éveket (például cserediákként, mesterképzésre jelentkezve, vagy akár iskola utáni tanulmányút gyanánt), és erre én is próbálom motiválni az LFZE-n tanuló dobosokat. A külföldi tanulmányaim során nagyon sok olyan jazz standardet és kompozíciót ismertem meg, amikkel itthon nagy valószínűséggel nem találkoztam volna. Ez részben az adott iskola tanárainak és diákjainak beállítottsága miatt van: a hágai jam sessionökön általában egészen más standardek hangzottak el, mint az amszterdami vagy a párizsi örömzenélések alkalmával. Az egyéni hang kialakítása szempontjából is nagyon fontos, hogy sok inger érje a fiatal zenészt. Ha csak 1-2 idol alapján alakítja ki a saját hangját, akkor nagy valószínűséggel csak másolata lesz valamelyik példaképének. Minél szerteágazóbb az érdeklődése, annál több hatás éri, annál több dologból tudja összegyúrni a saját zenei egyéniségét (illetve adott esetben annál jobban kirajzolódik előtte, hogy mitől akar elrugaszkodni, eltérni), és az érdeklődés tágításának egyik legtermészetesebb módja a különböző háttérrel rendelkező zenészekkel való interakció és együttjáték, illetve az ő repertoárjaiknak elsajátítása.
    Természetesen a koncertek látogatása is nagyon fontos ebből a szempontból. Az Amszterdamban eltöltött évek alatt például rendkívül sokat jelentett nekem, hogy majdnem minden héten meghallgathattam egy-egy világhírű jazz-zenészt a Bimhuis nevű klubban.

 

  • MagyarJazz: Hogyan tudod ápolni a meglévő kapcsolataidat külföldi zenésztársaiddal?
  • Gyárfás Attila: Próbálunk minél több alkalmat találni arra, hogy együtt zenélhessünk. Az is előfordul, hogy összejövünk néhány napra csak azért, hogy dolgozzunk pár új számon, illetve hogy felvételeket készítsünk. Szerencsésnek érzem magam, amiért továbbra is utazhatok és játszhatok a külföldi zenész barátaimmal, minden ilyen út fel szokott frissíteni.

 

  • MagyarJazz: Talán pont az ilyen kapcsolatokon keresztül lehetne a magyar jazz-zenészeket helyzetbe hozni, hogy tudjanak arról külföldön is, milyen jó muzsikusok zenélnek hazánkban. Szerinted hogyan lehetne elérni, hogy több külföldi koncert- és fesztiválmeghívásuk legyen a magyar zenészeknek?
  • Gyárfás Attila: Őszintén szólva, sajnos elég rosszak a szervezési és menedzselési képességeim, így ebben a témában nem igazán tudok nyilatkozni. Azt hiszem, inkább a sajtósok és kiadók feladatkörébe tartozik, hogy eljuttassák a külföldi szervezőkhöz azt a rengeteg hang- és képfelvételt, ami az interneten elérhető. A külföldi szervezők szempontjából viszont mindenképp fontos a zenész egyéni hangjának megléte és kiforrottsága, ami azt hiszem, néhány magyar jazz-zenész pályája során háttérbe kerül.
    Itthon fel lehet építeni egy karriert egy híres amerikai jazz-zenész imitálására, de ez a nemzetközi színtéren a legtöbb esetben nem működőképes. Szerintem ebből a szempontból is példaértékű Dresch Mihály munkássága, aki egy olyan hangot fúj, ami a világ minden pontján egyedinek számít, anélkül hogy feláldozná a zenét az egyediség oltárán, vagy hogy tudatosan hátat fordítana azoknak a zenészeknek, akik hatást gyakoroltak rá.

 

  • MagyarJazz: A Facebookon nem igazán vagy aktív. Milyen platformokat használsz marketingre?
  • Gyárfás Attila: Valóban nem vagyok túl aktív a közösségi média felületein. Jelenleg a lakásomban és a telefonomon sincs internetkapcsolatom, amit őszintén szólva nagyon élvezek. Ha tehetem, megosztom a Facebookos zenész oldalamon a koncertjeimet.

 

  • MagyarJazz: Milyen terveid vannak az elkövetkező pár hónapban?
  • Gyárfás Attila: Tavasszal megjelenik az első szóló albumom bakelit lemezen a Hunnia Records gondozásában, amit már nagyon várok. Ezt a tervek szerint április 18-án mutatom be a hamarosan megnyitásra kerülő Mixát Udvarban. A Budapest Music Center felkérésére egy új formációval fogunk előadni egy általam komponált, teljesen friss repertoárt az Opus Jazz Clubban április 5-én: Pozsár Máté fog zongorázni, Hock Ernő fog bőgőzni, a vendég pedig egy nagyon különleges, rám nagy hatást gyakorolt zenész, Magic Malik fuvolista lesz. Pár héten belül kerül kiadásra egy duó albumunk Gabriel Zucker New York-i zongoristával, amit remélem Magyarországon is bemutathatunk majd. Az egy hónapja megjelent „Tabbis” című felvételünk kapcsán kaptunk néhány meghívást Bolcsó Bálint elektronikus zenésszel: február 24-én az Aurórában, április 4-én Harcsa Veronikával kiegészülve a Mixát Udvarban, április 9-én pedig a Fonó Budai Zeneházban játszunk majd. Szeretnék sok energiát belefektetni abba, hogy többet dolgozhassunk a Quelquefois nevű, improvizatív zenét játszó formációval: ebben a zenekarban Ávéd János, Kováts Gergő, Bolcsó Bálint és Ajtai Péter a társaim. Március végén utazok Belgiumba, ahol Ralph Alessi trombitással és Alex Koo zongoristával lesz egy rövid turnénk „Identified Flying Object” című lemezünk kapcsán. Tavasszal több alkalommal is előadjuk az „Apró, véres balladák”-at a Forte társulattal, Horváth Csaba rendezésében. Ebben a projektben Lukács Miklóssal és Orbán Györggyel improvizálunk Ady Endre novelláiból kiindulva.

 

Hayden Chisholm, Gyárfás Attila, Hock Ernő • Magyar Zene Háza • 2022. március 1. • 20:00
https://magyarzenehaza.com/esemeny/hayden-chisholm-gyarfas-attila-hock-erno

 

 

Fotó: Sztraka Ferenc, youtube

 

 

 

 

 

Jazz koncertek - Jazz Concerts in Hungary

H K Sze Cs P Szo V
22
23
24
27
28
29
30
© 2019-24 MagyarJazz / Jazz.hu szakmai jazzportál, szeretett műfajunk, a JAZZ szolgálatában. All Rights Reserved. • Készítette és kiadásért felelős személy: Irk Réka • Kiadó: Jazzponthu Kulturális Alapítvány • 1122 Budapest, Maros u. 28. • Adószám: 19345684-1-43
Az alapítványnak adományt az alábbi bankszámlára köszönettel fogadjuk: 10700770-73692180-51100005