Nincs ez másképpen ezúttal sem. Eszter egy csodás duó lemezzel örvendeztette meg művészetének rajongóit, amelyet régi kedves kollégájával, a hazai zenei világ karakterisztikus zongorista-zeneszerzőjével, Nagy János Yanchával készített.
Az már csak hab a tortán, hogy albumainak mindig rendkívül szellemes címeket adott, ahogyan ezúttal is. A címről csak annyit, hogy ez kevésbé a levegővételről szól, hiszen azt a lélegzet szó (g-vel) jelöli anyanyelvünkben. De mielőtt az etimológia területére tévednék, felhívom a figyelmet arra, hogy a lemezcímként is szolgáló ötödik darab angol megnevezése – „Soulaspiration” – egyértelművé teszi, hogy itt a lélek vágyakozásáról van szó, azaz lélek-zetről, a lélek muzsikájáról.
Mindkét művészt közel negyedszázada ismerem és követem munkásságukat. Érdekes, hogy mindkettójük volt vendégem az ezredforduló táján egy-egy kétórás egyenes rádióadásban. Még arra is emlékszem, hogy Eszter Urbán Orsi társaságában szerepelt a mikrofon előtt, Yancha pedig puritán módra kerékpárral jött Pestre Pomázról.
Eszter korábbi albumait az is jellemezte, hogy nem hozott anyagból dolgozott, hanem saját kompozíciókat illetve a lemezen szereplő társainak szerzeményeit adták elő. Most sincs ez másképpen, hiszen a duó másik fele is ezt a gyakorlatot követi – saját munkásságában is. Így aztán „igazságosan” három-három darabot jegyez a két előadóművész, a címadó számot ketten írták, és van két „kakukktojás” is. Az egyik dal szerzője Nagy Ábel Márton, Yancha fia, az album záró száma pedig a Fekete Orfeusz (Orfeu negro) legismertebb dala a Manha de Carnaval (A karnevál reggele), sokunk kedves ifjúkori emléke, Luiz Bonfa örökzöldje. Ez utóbbi hangszerelését Yancha készítette, az előző nyolc tételről nem árulnak el semmit ebben a vonatkozásban, de biztosan közös munka, hiszen mindketten kiváló hangszerelők is.
A zene egyszerűen lebilincselő, Yancha két meditatív szerzeményét, a Hajnalt és az Alkonyt Eszter altfuvolán adja elő – csodálatosan. Egyébként is teljes hangszerarzenálját felvonultatja: a kétféle fuvola mellett a piccolo és a szopránszaxofon is használatba kerül. A fuvola vitathatatlanul varázsos hangszer (vesd össze „Varázsfuvola”) a jazzben pedig igazán elég ritka. A hangszer egyik óriása, Herbie Mann három nálunk töltött hosszabb tartózkodása alkalmával mondta el nekem, hogy a fuvola kezdetleges változatai voltak a legkorábbi hangszerek az emberiség történetében és a földkerekség minden zugában „felfedezték” és használták. Majd hozzátette, hogy őt magát is annyira megbűvölte, hogy ifjúkori klarinétos és szaxofonos karrierjét feladva a fuvola szerelmese lett.
Érdekes, hogy Eszter is szaxofon szakon végezte a jazz tanulmányait, húsz éve a CoolActive együttes élén muzsikált, de a fuvolajáték annyira meghatározó lett munkásságában, hogy már régóta a hazai jazz szcéna legjobbjaként tartjuk számon. Indiai tanulmányútja során pedig megismerte az ottani bambuszfuvolát (bansuri) és azt is szívesen használja. Azért a szaxofoncsalád hangszereihez sem lett hűtlen: főleg szopránszaxofonon játszik, de az altot sem száműzte. Zenéje sohasem tartozott a mainstream jazz vonalába, nagyon karakteres, egyéni, bátor irányzat. Ezt jól mutatja, hogy nem idegenkedett a nem könnyű duó játéktól sem, sőt kifejezetten szeretett zongoristával duóban játszani már korábban is. Így született Révész Richárddal a latin album, a Találkozás, és most pedig a Lélekzet Yanchával. A Trans-formation elnevezésű kvartett felállásban rögzített négy album is a magyar kortárs jazz kiemelkedő alkotása, ahol Eichinger Tibor gitáros a másik szólista. Ezek jól mutatják két kísérletező kedvű művész zenei ambícióit.
Nagy János játékát az évek során sokféle felállásban élvezhettük. Gonda tanár úr egyik legkedvesebb tanítványa volt ez a szerény, halk szavú muzsikus. Persze a CoolActive együttes zongoristája volt húsz évvel ezelőtt, de kísérte Dewey Redmant és David Murray-t is. Sokoldalúságát bizonyítandóan elmondhatjuk, hogy nevéhez fűződik a Hard Line trió, a Mo-Na-Mo, a European Mantra és a Free Style Chamber Orchestra, utóbbinak Eszter is tagja. János egyformán otthonosan mozog a mainstream jazztől a klasszikusokig, a cross-overtől az etnóig, de akár az egyházi zenében is. És, hogy a duózástól sem idegenkedik: emlékezetes élmény volt egy duó koncertje, amit a vibrafonos Szaniszló Richárddal adott a Hálóban. Művészete különleges színfolt a hazai zenei világban. És ez maximálisan érvényes Pozsár Eszter munkásságára is! Két ilyen művész találkozásából pedig egy számottevő zenei gyöngyszem, a LÉLEKZET c. album született.
Szólni kell még az album kivitelezéséről is. Manapság különösen öröm látni egy igényes, ízléses dizájnnal elkészített CD-t. A muzsikusok művészi fotográfiái Biljarszki Dánielt dicsérik, a grafikai munka pedig a Graphic Art: Kraker érdeme.
Szívből ajánlom minden zenebarátnak az ünnepekre. Igazi meghitt hangulatot adó ünnepi muzsika, érdemes többször meghallgatni, mindig újabb szépséget fedezhetünk fel benne!
LÉLEKZET Soulaspiration Pozsár Eszter – Nagy János Yancha
- Lámpás keringő Lantern Waltz (Pozsár Eszter) 5:06
- Alkony Twilight (Nagy János Yancha) 9:35
- Levél Letter (Nagy János Yancha) 6:54
- Szállj madár Fly Bird, Fly! (Pozsár Eszter) 8:17
- Lélekzet Soulaspiration (Pozsár Eszter-NagyJános Yancha) 5:58
- A csirke nem hús Chicken Isn’t Meat (Nagy Ábel Márton) 5:05
- Hajnal Sunrising (Nagy János Yancha) 7:12
- Black Orpheus (Luiz Bonfa) Hangszerelés: Nagy János Yancha 6:36
Közreműködnek:
Pozsár Eszter fuvola, altfuvola, bansuri, piccolo, szopránszaxofon
Nagy János Yancha zongora
Már kapható dedikált lemez: Hangszer-S: 1075 Budapest, Rumbach Sebestyén utca 10/b.
Lélekzet című darab kis részlete:
Részlet a Lámpás keringő című darabból: