Új sorozatot indítunk el 2023-ban. A klubokba, fesztiválokra járó jazzt kedvelő közönség a zenészekről csak-csak tud informálódni a világhálón keresztül, de azokról a hangszerekről semmit nem tudunk általában, amin játszanak a muzsikusok. Most itt az alkalom, hogy a jazz-zenészek – minket csak ők érdekelnek – mesélhessenek egy kicsit arról a tárgyról, amivel talán egész életükben több időt töltöttek, mint embertársaikkal. Miért fontos számukra, mit kell tudni róla, mi a kiválasztás alapja. Kérésemre közérthetően, valóban nem a zenész a zenésznek, hanem a zenész a közönségének mondja el a legfontosabbakat a hangszeréről.
Könnyen megjósolható, hogy e lemez soha nem lesz a jazzrádió-hallgatók kedvence; nem kerül fel a lemezboltok eladási listáinak élére; de az is valószínűsíthető, hogy a kiadó-producer Manfred Eicher (ECM) nem azzal a szándékkal hozta tető alá e projektet, hogy legyen mivel elhomályosítania a müncheni lemeztársaság olyan „slágerkiadványainak” népszerűségét, mint a The Köln Concert, a My Song vagy a Song For Everyone. Egyszerűbben úgy is kifejezhetjük, hogy ami ezen a lemezen felhangzik, csupán egy törpe kisebbséget érdekelhet. Amennyiben törpe kisebbségnek nevezzük a bőgő-elektronika duók tömör (maximum négyperces) zenei kísérletei iránt érdeklődő közönséget.
2011. novemberben az UNESCO, az Egyesült Nemzetek Oktatási, Tudományos és Kulturális Szervezete Általános Konferenciája jószolgálati nagykövete, Herbie Hancock kezdeményezésére április 30-át az embereket a világ minden táján közelebb hozó, a kultúrák közötti párbeszédet és megértést erősítő jazz nemzetközi napjává nyilvánította. Már a következő évben is koncertek ezreit rendezték világszerte, a Nemzetközi Jazz Nap az elmúlt évtizedben a világ legnagyobb jazz ünnepévé vált, melyhez 2014-ben hazánk is csatlakozott. Azóta minden évben számos helyszínen, utcákon és tereken, a kis kluboktól a Művészetek Palotájáig rendezett ingyenes koncerteken mi is a globális ünnep részesévé válhattunk.
2023-ban már két közös lemeze jelent meg a Szabó Sándor és Major Balázs duónak, és két önálló, szóló lemeze is megjelent Major Balázsnak.
Ahhoz, hogy a nemzetközi jazzszínpad kiemelkedő képviselőit „élőben” láthassuk, az utóbbi évtizedekben már nem kell még a szomszédos országokba sem elutazni, olykor szerencsé(nk)re a bőség zavarával küzdhetünk. Jó példa erre az idei Jazzfest Budapest is, amely új és/vagy már korábbról ismert jazzművészek sokaságát hozza el fővárosunkba. Utóbbiak között van a világhírű bőgős, Avishai Cohen is, aki május 9-én lép színpadra az Erkel Színházban.
A HARMÓNIA JAZZMŰHELY a Budapest Jazz Clubban május 5-én, PÉNTEKEN 20 órai kezdettel bemutatja: Trio Johnology
Ahogy azt a nyitónap óta tapasztalhattuk, szombaton is több különlegesnek ígérkező koncert kapott helyet a Budapest Jazzfest kínálatában. Serei Dániel Reflections néven alakult új zenekarával az iF-ben, Baló Sámuel triója Ajtai Péterrel a Jedermann-ban lépett fel, az Eiffel Műhelyházban este hétórás kezdettel egymás után két formáció, a Dés László Free Sounds Quartet és a Nguyên Lê és Gary Husband duó koncertjére került sor. Bízva abban, hogy Dani és Sámuel zenekaraival találkozni a közeljövőben több alkalmam is lesz, ez utóbbit választottam.
Egri János Jr.-ral készült videóinterjú, aki a Müpa tehetségkutatóján négy különdíjat nyert, majd a Jazz Combo versenyen az első helyezett lett a Jónás Géza Quartettel. Egri Jr. a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem Jazztanszékén tanul mesterszakon.
2023. április 27-én koncert volt a Zene Házában. Bill Frisell és Thomas Morgan koncertje. Kaptam tiszteletjegyet rá, nagyon jólesett a figyelmesség. Alig lehet túlhangsúlyozni, mennyire fontos Bill Frisell művészete. A nemzetközi művészvilág szupersztárja, új hangképek kialakítója, a jazz hangzásának alakítója világszerte, és mégis egy igazi civil polgár. Egy hétköznapi ember, természetes emberi gesztusokkal. Minta, mentsvár.
Szerdán este az Eiffel Műhelyházban Lizz Wright koncertjével elindult a második alkalommal megrendezett JAZZFEST BUDAPEST háromhetes koncertsorozata. A példásan rövid megnyitó háziasszonya, Erdélyi Zsófi köszöntője után a fesztivál megálmodója és főszervezője, Kleb Attila a már másnap városszerte koncerttermekben, klubokban, köztereken párhuzamosan zajló eseményekre hívta fel a közönség figyelmét, megemlítve, ezúttal a magyarok mellett, 5 kontinens 23 országának zenészeivel dobbanhat együtt a szívünk.
Stanley Clarke-ot Jaco Pastorius mellett a legnagyobb basszusgitárosnak tartja mind a „szakma”, mind pedig a zenei közvélemény. Rajongótábora nagyon széles, hiszen a jazzbarátok éppen úgy a magukénak tekintik, mint a rock és pop hívei. Így aztán nem csoda, hogy a legendás mester mindig teltházakat vonz. Biztosan így lesz ez nálunk is május 6-án, a közel kétezres befogadóképességű Erkel Színházban.
A kezdőkép zseniális. Háttal a kamerának fiatal férfi trombitál a sivatagi hegyeknek. Igazi western. Egy magányos megszállott egyedül a világ ellen. Az ugyanis közkeletű tévedés, hogy a western a lövöldözésről és fegyverekről szól. Valójában az öntörvényű emberekről, akik a természet kemény törvényei szerint élnek többnyire egyedül, ahol nincsenek érzelmek, és ahol a gyengék mindig elbuknak. De senki állhatatosabban nem harcol egy ügyért, mint ők, ha hisznek benne.
Az oud, azaz az arab lant mestere 2021-ben frenetikus koncertet adott a Get Closer rendezvényiroda szervezésében a MoMKultban. A klasszikus arab-andalúz zenét a kortárs jazz harmóniáival ötvöző négyes rangját mi sem mutatja jobban, minthogy a magyar zene szentélyében, a nagymúltú Zeneakadémia nagytermében mutathatja meg csodálatos produkcióját május 5-én, amely egzotikumával különleges színfoltja lesz a JazzFest Budapest 2023-nak!
A HARMÓNIA JAZZMŰHELY a Budapest Jazz Clubban április 28-án, PÉNTEKEN 20 órai kezdettel bemutatja: Always That Moment Sextet
A svéd nagybőgős, Anders Jormin művészetével már számos alkalommal volt lehetőségünk találkozni, és nem csak lemezeken, de „élőben”, koncerteken is. A bátran rendhagyónak nevezhető albumán persze főszereplőként ismerhetjük meg. A nemzetközi lemezkiadásban magasan jegyzett müncheni kiadóról tudjuk, hogy olyan „projekteket” támogat, amelyek elmélyült figyelemre, igényesebb hozzáállásra kész hallgatóság számára készülnek. Ilyen ez a lemez is!