fbpx

Fiatal tehetséges jazz-zenészeknek nyújt támogatást a Magyar Jazz Szövetség az idei évi táborokba.

A GetCloser fesztivál harmadik, szombati latinnapjának második koncertjén a sokadszorra visszatérő, de mindig újat hozó Omar Sosa most is fantasztikus élményt nyújtott. A Barcelonában élő kubai zongorista hosszú évek óta változatlan összeállítású Quarteto AfroCubano zenekarával érkezett Budapestre, így a kvartett tagjai is régi ismerősnek számítottak a hazai közönségnek. Barcelonából vele tartott a szintén több, mint egy évtizede óta a katalán fővárosban élő, Mozambikban született basszusgitáros, Childo Tomas. A többiek, a szaxofonos-fuvolás Leandro Saint-Hill Hamburgból, valamint a London és Athén között ingázó dobos, Ernesto Simpson pedig a két város valamelyikéből. Mindketten Sosa szülővárosában, Kuba harmadik legnagyobb városában, Camagüeyben születtek, és Sosa nélkül is jártak fővárosunkban.

Összesen tizenhat kompozíciót talál a hallgató a norvég trombitás Arve Henriksen és az erdélyi gitáros Emil Gherasim Opaque Lights című lemezén. Henriksen elsősorban korántsem érces, inkább a fuvoláéhoz hasonlóan lágy trombitahangjáról ismert, Gherasim - művésznevén Fluidian - pedig olyan gitáros, aki a zenei minimalizmus és az úgynevezett „hangfestés” mellett kötelezte el magát.

Jónás Rezső Jr. zenész családba született, jelenleg pedig a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem mesterszakára jár. 

A HARMÓNIA JAZZMŰHELY a Budapest Jazz Clubban március 18-án, pénteken 20 órai kezdettel bemutatja: Orbay Lilla Group

Annak, hogy milyen abszurd világban élünk, hétfőn este mindannyian tanúi lehettünk. A szeansz helyszíne a Müpa, melynek egyik fontos védjegye, hogy kedveli a különleges produkciókat. Pont ezért szeretjük. Most ráadásul egy exkluzív ajánlattal csábított minket kedvenc koncerttermünkbe: egy világpremierrel. Igazi kegyelmi pillanatra számíthattunk, hiszen grátiszként még azt is megígérték, hogy a kamionok sem közlekedhetnek ez idő alatt, nem lesz szükség maszkokra, és galambok ülnek majd verebekhez. Több mint bíztató.

Máté Péter-díjat idén sem kapott jazz-zenész, immár két éve, hogy nem jut eszébe a szavazóbizottságnak egy jazz-zenész neve sem. Azonban idén Dresch Mihály Kossuth-díjat kapott!

Kiemelkedően színvonalas programmal, a NIGUN együttes koncertjével indult az idei jazz-tavasz Nagykanizsán. Ennek folytatásaként márciusban a Kanizsa Big Band és vendége Cseke Dániel, valamint a Bacsó Kristóf TRIAD Barcza-Horváth Józseffel lép fel. Legalább ilyen izgalmas lesz az április hónap is, ami a Coltrane Legacy koncertjével veszi kezdetét. Ezt követően a Jazz Világnapján pedig a Gyárfás Trió és a Kanizsa Big Band Tóth Viktorral ad koncertet. Ezek után rövid összefoglalás a NIGUN koncertjéről.

A magyar jazz „középgenerációjába” tartozó cimbalomművész már szinte mindent megvalósított az életben, ami egy muzsikus számára szakmailag elérhető: játszott világhírű szimfonikus zenekarokkal és szólistákkal; a hazai jazz és világzene jelesei készítettek közös lemezeket vele; tagja lehetett vezető magyar hangszeresek zenekarainak (Tűzkő Csaba, Dresch Mihály, Borbély Mihály, Tóth Viktor), sőt Charles Lloyd egyik újabb albumán szintén szerepet kapott. Tegyük hozzá: magyarországi jazzelőadókat ritkán érik efféle megtisztelő felkérések világhírű amerikai zenészek részéről. 

A közönségszavazat alapján a KunaTones albuma lett az év jazzlemeze: Between Past and Future. Március 17-én élőben is meghallgathatják a rajongók, és akik kíváncsiak erre a különleges, soktagú zenekarra. Kuna Vali az együttes vezetője, aki nem akármilyen hangszert fúj. Még egy különlegesség: a zenekar tagjainak alapját testvérek alkotják, akik mind fúvós hangszeren játszanak.

A MOMkult-ban március 3-6. között zajlott GetCloser Jazz Fest harmadik napján a latin jazz került a fókuszba. Az este hét órakor kezdődött szombati kettős koncerten először az év elején alakult Révész Richárd Latin Quartet lépett fel. A latin-amerikai zenei kultúra népszerűsítése érdekében kifejtett tevékenységéért Mexikó budapesti nagykövetétől 2006-ban kitüntetést kapott zongorista kvartettjében Fonay Tibor basszusgitározott, Molnár Mátyás dobolt, és az ütőhangszereken Tar Gergely játszott.

A pénteki nap második koncertje hozta lázba leginkább a hazai jazzközönséget. Nem csoda, hiszen Christian McBride eddigi koncertjei felejthetetlen élményt nyújtottak, akár nagyobb formációval, akár trióval érkezett. Budapesten a Kongresszusi Központban a „Two Generations of Philip Morris” koncertjén, azaz a cigarettagyártó multi gigantikus all stars szuper csapatában, 1992. október 17-én lépett fel először. A kétrészes koncerten elsőként az „öregek” (Donald Byrd, Slide Hampton, Phil Woods, Jimmy Heath, Kenny Barron) léptek színpadra, a második részben az akkor még alig ismert ígéretes tehetségek, köztük Joshua Redman, David Sanchez, Lewis Nash, és az akkor húszéves Christian McBride játszottak. Emlékezetes maradt 2014-es „Out Here” lemezbemutatója is, melyre a Budapest Jazz Clubban került sor. Triójában akkor az azóta csodás karriert befutó Christian Sands zongorázott, és Ulysses Owens Jr dobolt. 

Pallai Péter, aki 83 évesen is dolgozik, méghozzá időnként 10 órát is naponta, vezeti a Harmónia Jazzműhely Alapítványt és nagy megtiszteltetés, hogy a MagyarJazz főmunkatársa, sőt a főszerkesztő legfontosabb támasza, egyben oktatója.

Magyar-lengyel alkotói együttműködést támogat a Waclaw Felczak Alapítvány. Meghosszabbították a leadási határidőt március 18-ig.

A HARMÓNIA JAZZMŰHELY a Budapest Jazz Clubban március 11-én, pénteken 20 órai kezdettel bemutatja: Kanizsa Gina Sings King Pleasure 

Jazz koncertek - Jazz Concerts in Hungary

H K Sze Cs P Szo V
29
© 2019-24 MagyarJazz / Jazz.hu szakmai jazzportál, szeretett műfajunk, a JAZZ szolgálatában. All Rights Reserved. • Készítette és kiadásért felelős személy: Irk Réka • Kiadó: Jazzponthu Kulturális Alapítvány • 1122 Budapest, Maros u. 28. • Adószám: 19345684-1-43
Az alapítványnak adományt az alábbi bankszámlára köszönettel fogadjuk: 10700770-73692180-51100005