fbpx

Feltárul a "meztelen igazság"? // Avishai Cohen – Naked Truth

2022. június 18.

Akik valamennyire is odafigyelnek a nemzetközi jazzvilág helyzetének alakulására, megszokhatták, hogy az elmúlt években milyen sok izraeli jazzmuzsikus került a nemzetközi élvonalba. Ezen a fórumon is már több olyan lemezt ismertettünk, amelyet izraeli művészek készítettek, és íme, itt van egy ikonikus jazztrombitás legújabb albuma: Avishai Cohen „Meztelen igazság” című ECM lemeze.

Ráadásul Avishai Cohenből kettő is akad (hasonlóan Bill Evanshoz), emiatt igen könnyű téveszteni őket. Jelen esetben nem a bőgősről lesz szó, hanem a nem kevésbé kitűnő trombitásról. A kvartett többi tagjai is az izraeli jazz nemzetközileg is egyre ismertebb képviselői: Yonathan Avishai zongorista, Barak Mori bőgős és Ziv Ravitz dobos.

Ez Cohen ötödik ECM albuma saját nevén, ezúttal egy kilenc tételből álló szvitet mutat be, amelynek nyolc zenei tételét ő komponálta, a kilencedik pedig Zelda Schneurson Mishkovsky izraeli költőnő (1914-1984) szabad verse „Departure” címmel. Ezt Sharon Mohar és maga Avishai Cohen fordította le héber eredetiből angolra. A szöveget is maga a trombitás adja elő a zongoratrió diszkrét kíséretével.  A két hangszeres művész barátsága gyermekkorukig nyúlik vissza, nagy ambícióval készítették el duó lemezüket is 2019-ben „Playing the Room” címmel, amelyről az év decemberében már mi is beszámoltunk honlapunkon. A zongorista Yonathan Avishai ragyogó választás a trombitás részéről kvartettje számára is, hiszen az ő érzelemvilága és soundja is garanciát jelent közös produkcióik különlegesen kifinomult zeneiségéhez.

Avishai Cohent 2014 őszén három hét különbséggel kétszer is láthattuk-hallhattuk a BJC-ben. Novemberben a Mark Turner Quartet másik fúvósa volt a zongora nélküli formációban (Joe Martinnal és Marcus Gilmore-ral), majd decemberben saját trió felállásában játszott (Jonathan Zelnikkel és Nasheet Waits-szel). Ez utóbbi fellépése egyébként a „Dark Nights” című lemezének bemutató koncertje volt, amelyen természetesen több saját szerzeménye is elhangzott, mindenekelőtt az egyáltalán nem optimista kicsengésű „Dark Nights, Darker Days” is. Nos, erre azért (is) érdemes felfigyelni, mert az új lemez – már címében is – ugyancsak a világ nem éppen optimista kilátásaira kíván reflektálni. A borongós, többnyire sötét tónusú muzsika a címben ígért „Meztelen igazság”-ot kívánja a hallgató tudomására hozni.  A felvételek ugyan tavaly szeptemberben készültek, de szinte megelőlegezik a jelenlegi háborús helyzetet, és a jóslatot mellőzve, az akkor is még bőven dühöngő világjárvány is éppen elég aggodalomra adott okot. Mégsem válik egy pillanatra sem egyhangúvá az említett zenei anyag. Talán nem dehonesztáló megállapítani, hogy a trombitás Miles Davis hatása alatt áll, de az ezen a hangszeren játszó muzsikusok nem kerülhetik meg ennek a géniusznak a befolyását, mint ahogyan a szaxofonosok sem Coltrane-ét. A trombitajáték szépsége a finom lírai zenét a legmagasabbra emeli minden tételben, függetlenül attól, hogy használ-e tompítót  vagy sem játék közben. Az egész produkció olyan, mint egy összefüggő zenefolyam, amire persze a költemény mélyen szántó gondolatai teszi fel a koronát. (Nagyon helyes, hogy a kísérőfüzetben a sok szép fotó mellett a vers is megtalálható, mert – ahogyan a magvasabb dalszövegek esetében – itt is fontos, hogy a nem angol anyanyelvű „fogyasztók” is megérhessék a fontos mondanivalót!

Érdekes, hogy a kilenc tétel együtt is alig haladja meg a 35 percet, ami még a vinyl lemezek korában is extrém rövidnek számított volna. Egyébként azt is el kell mondani, hogy az ECM „istálló” egyik másik vezető státuszú művésze, ill. azok formációi gyakorta szinte folytatólagos lemezfelvételekkel jelentkeznek. Ez nem dehonesztáló kijelentés a recenzor részéről, egyszerűen tény. Ezúttal is ennek a jelenségnek lehetünk tanúi, hiszen Avishai Cohen „Cross My Palm with Silver” c. 2017-es ECM albumának szinte „folytatásaként” foghatjuk fel ezt a lemezt. Nemcsak a zenei anyag hasonlósága (és a rövidsége), de a formáció felállása is hasonló, olyannyira, hogy mindössze a dobos személye más – Nasheet Waits helyett most Ziv Ravitz szerepel.

 

ECM Records, 2022

Diszkográfiai adatok felsorolása most meglehetősen egyszerű, mert a szerző nem adott címeket a szvit egyes tételeinek, hanem csak római számokkal jelölte meg azokat egytől nyolcig (I-II-III-IV-V-VI-VII-VIII) az utolsó pedig a „Departure” címet kapta (ebben olvassa fel a verset Avishai Cohen).

 

A zenekar tagjai:

Avishai Cohen  trombita
Yonathan Avishai   zongora
Barak Mori   bőgő
Ziv Ravitz   dobok

Megrendelhető: https://lemezkucko.hu/cohen-avishai-naked-truth-2376555

 

 

Jazz koncertek - Jazz Concerts in Hungary

H K Sze Cs P Szo V
22
23
24
27
28
29
30
© 2019-24 MagyarJazz / Jazz.hu szakmai jazzportál, szeretett műfajunk, a JAZZ szolgálatában. All Rights Reserved. • Készítette és kiadásért felelős személy: Irk Réka • Kiadó: Jazzponthu Kulturális Alapítvány • 1122 Budapest, Maros u. 28. • Adószám: 19345684-1-43
Az alapítványnak adományt az alábbi bankszámlára köszönettel fogadjuk: 10700770-73692180-51100005